is het mogelijk om de magnetron te verbeteren zodat je eten met één korte stoot energie al gaar is??

.. bv met andere super micro micro golven, of met botsende deeljes en een oerknalletje in je magnetron creeren, een laser kanon, of ander soort straling ofzo... ?? kortom: is er een snellere optie dan 5minuten in de magnetron??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
XD lol ja ga ff bij CERN langs met je broodje bakpao XD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nuke'em!!!!! lol!

Antwoorden (3)

Moeilijk omdat energie moeilijk doordringt tot in het product. Bovendien is het zo dat een magnetron alleen vocht opwarmt (het laat de watermoleculen bewegen zodat die warm worden en op hun beurt hunwarmte afgeven aan het materiaal eromheen.

Alleen daarom al heeft het opwarmen wat tijd nodig.
Groter vermogen zou eventueel kunnen maar er zijn grenzen qua veiligheid en constructie mogelijkheden. Op mijn werk hadden we een professionele magnetron van 1800Watt. Mooi om een glas water in op te warmen maar mensen moesten eten steeds in kleine stapjes van 30seconden opwarmen ander wat de boerenkool nog koud terwijl de worst aan het verbranden was!
11 jaar geleden
Volgens mij gaat dat niet werken. In principe zijn er best manieren te bedenken dat je het vermogen verhoogd, al is het maar door gewoon een dikkere magnetron te kopen. Het houdt toch al vrij vlot op, omdat anders de boel al snel gaat ontploffen en je bij elke maaltijd die van de wanden moet afschrapen en op je bord moet leggen.
Eten bevat meestal lucht en water en als je die maar snel genoeg verhit dan zetten ze zo snel uit dat je eten aan gort gaat. Doe je het iets langzamer, dan kan de stoom- en luchtdruk niet zo ver oplopen, omdat het meer tijd krijgt om te ontsnappen, en blijft je eten wel heel.

Strikt genomen kan het dus, maar het nadeel is dat je eten ook weg is en/of als eten onherkenbaar geworden. Zo heb je er weinig aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een magnetron verwarmt door moleculen met een dipoolmoment in beweging te brengen. Stikstof, zuurstof en CO2 hebben niet zo'n dipoolmoment. Lucht wordt dus niet opgewarmd. Water wel. Verder heb je natuurlijk gelijk.
Ja, het kan!

Sterker nog, zo'n systeem bestaat al, en is door een Nederlands bedrijf in samenwerking met de Universiteit Wageningen gepatenteerd en in de markt gebracht.
Het heet 'Nutri-Pulse' en als je de foto kijkt, zie je ook hoe het eruit ziet.
Voorlopig niet beschikbaar voor thuis, helaas!

Het principe achter de werking van dit apparaat is de zogenaamde 'pulsed electric fields' techniek, afgekort als PEF. De mogelijkheid om PEF te genereren is al heel erg lang bekend, en de eerste toepassingen van PEF dateren uit de jaren 40 van de vorige eeuw.
Ik zou met alle liefde een hele uitgebreide college voor je kunnen schrijven over PEF en dat apparaat om razendsnel te koken, maar kijk liever de site van de fabrikant, best leuk en ik denk ook begrijpelijk! :-)
Volg hiervoor de eerste link.

PEF wordt trouwens sinds heel kort ook toegepast door fabrikanten van vruchtensappen om deze te pasteuriseren op lage temperaturen. De vruchtensappen behouden zo veel beter de smaak en vitamines.
Check de tweede link voor een uitleg over de toepassing van PEF voor de vruchtensappen.

En dan zijn er ook veel andere toepassingen van PEF in andere velden, van kankerbestrijding tot winning van energie uit zeewier.
Als je het leuk vindt kan je PEF googelen, of liever voluit geschreven.