Wie kan kij een simpele uitleg geven over het Toestel van Hoffmann?

Ik zit in 3 vwo en wil dit graag weten.
Ik heb namelijk morgen scheikunde proefwerk, maar kan maar geen eenvoudige uitleg vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (2)

Door het Toestel van Hofmann kan met elektriciteit uit water waterstof gemaakt worden. Dit proces heet “elektrolyse”. Het apparaat is gevuld met water, er zijn twee platina elektrodes en het is aangesloten op een stroomkastje. Als je de stroom aanzet dan zie je belletjes bij de elektrodes verschijnen. Met elektrische energie wordt het water ontleed in twee verschillende gassen: waterstofgas en zuurstofgas. Aan de ene kant ontstaat veel meer gas dan aan de andere kant: er is tweemaal zoveel waterstofgas als zuurstofgas gevormd. Dan schakel je de stroom uit en vangt met een reageerbuisje het waterstofgas dat gevormd is op.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord! Perfect!
Het toestel van Hofmann bestaat uit drie dunne vertikaalstaande buizen van ongeveer 70CM tot een meter die aan de onderkant met elkaar verbonden zijn.
De twee buitenste buizen hebben bovenin een kraantje met een aansluitbuisje zitten om eventueel een aftapslangetje te bevestigen , de middelste buis die vaak dikker is bevat meestal bovenin een trechter.
Onderin de beide zijbuizen maar boven het verbindingspunt met de dikke buis zit een electrode uit een inerte geleider zoals platina die naar buiten verbonden is.
(men neemt platina omdat dat goed in glas te smelten is maar ook andere inerte geleiders kunnen gebruikt worden.

Men vult de buizen door de kraantjes open te zetten en via de middelste buis het hele systeem af te vullen met aangezuurd water ( voor waterstof/zuurstof H2SO4 )en voor waterstof /chloorgas HCl) of een ander te ontleden vloeistof die gasvormige ontledingsproducten hebben.
Daarna sluit men beide kraantjes.
Op de twee buitenste buizen staat vaak een schaalverdeling zoals bij een buret

Men sluit GELIJKSPANNING aan en stelt de stroom zo in dat er rustige gasontwikkeling en weinig warmte ontstaat.
Mens stopt de electrolyse voordat een van de zij-buizen vol is.
Men kan de gasvolumes op de schaal aflezen.
Zuurstof kan men laten ontsnappen , net als waterstof.
Chloor echter vangt men op omdat het naast dat het erg giftig is, spontaan met het vrijkomende waterstof reageert.
De middelste buis vult men bij het begin niet af, tijdens de electrolyse vangt deze de weggedrukte vloeistof op.

Het toestel van Hofmann is het standaardapparaat om vloeistoffen (dus niet alleen geleidend water) via electrolyse te analyseren.
De spanning is meestal enige volts , de stroom tot ongeveer 1 ampere.
Dit verschilt echter van vloeistof en formaat van het toestel.