Waarom zweeft aerogel niet?

Volgens Wikipedia is de nieuwste versie van aerogel lichter dan lucht. Ik heb altijd geleerd dat lichtere stoffen boven zwaardere stoffen zitten, dus dan zou de aerogel zich omhoog verplaatsen om boven de zwaardere lucht uit te komen. Toch gebeurt dit niet. Waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Aerogel wordt wel gestolde mist genoemd.
Het is vrij sterk en kan tegen vrij hoge temperatuur.
Het is in eigenschappen en gedaante heel anders dan piepschuim.

De gasvulling kan van HELIUM zijn (geen waterstof, omdat dat brandbaar is) en dan is de dichtheid minder dan 1.2 g/L (de dichtheid van lucht).

Het is heel merkwaardig materiaal.
het is haast een onwerkelijk product als je het ziet en voelt.
Het is verbazend sterk en vormvast en toch bestaat het grotendeels uit niets.

Het kan dus zweven als de
lucht vervangen is door Helium EN het materiaal zelf de dichtheid van lucht nog niet eens heeft.

Ik hoop dat je een lader hebt, je zult menigmaal de stukken van het plafond moeten plukken.

houd het raam dicht , anders waait het weg....

Toegevoegd na 2 minuten:
Alinea 4 als de lucht vervangen is door Helium IN de. aerogel

Toegevoegd na 1 dag:
Als je het filmpje van youtube heel goed bekijkt, zweeft het blokje in een bak.
Ik vermoed dat die bak gevuld is met een zwaar maar inert gas.

Door zijn dichtheid blijft het gas in de bak "hangen" maar zweeft het blokje tot boven in de bak en blijft daar hangen,
bij de opening via de glasplaat stijgt het niet verder omhoog, dit kan wijzen op bovenstaande veronderstelling.

het kan dus zijn dat de aerogel niet met helium geprepareerd is (of evenzogoed wel) en dat het dan NIET in lucht zweeft of stijgt maar wel in de bak met een zwaar gas als xenon of een gasvormig gehalogeneerde alkaan of zo.

Het aerogel wat ik had leek erg op het spul wat met de brander bewerkt werd en minder op het wat wittere materiaal.
"Gewoon" aerogel is NIET lichter dan lucht, ook de proeven in het filmpje wijzen daar verder op.
Er zijn verschillende vormen van aerogel, mijn ervaring betreffen de doorzichtige soort welke met de brander bewerkt werd.
Voor het geven van het oorspronkelijke antwoord heb ik het filmpje niet gezien, vandaar de extra uitleg.
Daar ik er geen geluid bij had heb ik het gesprokene niet kunnen volgen maar gezien mijn eigen ervaring met dat spul lijken de beelden mij voor zichzelf spreken.

Omdat er meerdere soorten aerogel zijn, zou ik het niet eten, sommige soorten zouden wel eens een skelet kunnen hebben waar ons lichaam minder (of juist meer) enthousiast op reageert.
Men kan door aerogel heen zien omdat de wanden van de cellen zo dun zijn dat licht een langere golflengte heeft dan de wanddikte, het materiaal waaruit aerogels gemaakt kunnen worden hoeft dus op zich NIET transparant te zijn
in massieve vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De enige reden die ik kan bedenken is dat deze aerogel alleen in een vacuüm bestaat? Als dat niet zo is, dan moet het toch echt gaan opstijgen. . . (of Wikipedia heeft het mis)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat niet alle aerogels lichter zijn dan lucht. Er is schijnbaar een versie de wel zweeft (SEAgel). Al heeft die wel 'hulp' nodig door te vullen met waterstof of iets ander zie filmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aerogel is een soort van schuim. Vergelijk met piepschuim.
Het is niet sterk, en er is dus een evenwicht tussen de druk in het materiaal en de luchtdruk.

Zijn de schuimbellen gevuld met lucht, dan is het materiaal zwaarder dan lucht.
Zijn ze echter gevuld met waterstofgas, dan kan het inderdaad zweven in de lucht, totdat het waterstofgas is vervangen door lucht.