Brandstof voor rc auto, waar vestaat het uit?

Ik heb 2 rc autootjes liggen die op benzine rijden. Alleen we hadden er toen altijd een of andere zwaar dure benzine voor (20 €/l).
En ik vroeg me af waar dit uit bestaat en of ik het zelf niet kan mixen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Ten eerste is het geen benzine;) De auto's waar jij het over hebt rijden op een mengsel van methanol en nitro. Dat type brandstof is inderdaad vrij duur, maar €20,- per liter lijkt me wel erg veel. Meestal kost het namelijk ca. €10,- per liter.
Maar om terug te komen op je vraag:
Het bestaat uit vaak ca. tussen de 15% en 20% nitro en methanol (alcohol). Je zou het zelf kunnen mixen, maar ik neem aan dat jij niet over een ketel beschikt waarmee je alcohol en nitro mee kunt destilleren. Kortom, zelf maken raad ik je wegens de veiligheid sowieso af. Bovendien zullen de kosten erg hoog oplopen en loop je een te groot risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echte RC brandstof bestaat uit Methanol en NITROMETHANOL (ten onrechte nitro genoemd, wat vaak op een lachgasinstallatie slat in powercars,
RC cars die op benzine rijden kunne gewoon op Euro 98 .
tot 10 % nitromethaan (watervrij ) is toe te voegen.
Nitromethaan is zeer giftig en wordt door de huid ook opgenomen.zorg dus dat je dat spul, net als benzine NIET over je handen giet en adem de damp niet in.
Meer dan 10 % Nitromethaan heeft geen zin.
Wat wel wil is de in Duitsland verkrijgbare 102 octaangehalte benzine.(gewoon bij de pomp)
Deze kan de hoge compressie van RC benzinemotoren goed aan.

Succes!!