Is "iets weegt een x hoeveelheid" heel strikt genomen, wetenschappelijk/natuurkundig gezien de correcte uitspraak?

Je zegt bijvoorbeeld "deze steen weegt 1 kilo", maar gewicht is naar mijn mening een relatief begrip, afhankelijk van de locatie waar het object zich bevindt (in ons planetenstelsel bijv.).

Is het heel strikt genomen, wetenschappelijk en/of natuurkundig gezien niet correcter om te spreken van "de aarde oefent 1 kilo aantrekkingskracht uit op de steen"?

Kortom, interstellair bekeken bezitten objecten helemaal niet de eigenschap gewicht..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het meest correct is 'iets heeft een massa van x kilogram'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om heel strikt te zijn, waar het object bevind maakt inderdaad alles uit voor het gewicht. Hoe ongelooflijk ook, zelfs op aarde is het gewicht anders, omdat de dichtheid van de aarde niet overal gelijk is. (zie bronnen)

Binnen de natuurkunde spreekt men dan ook over massa. Massa is volume maal dichtheid (of soortelijk gewicht).
Als je het gewicht wilt berekenen dan doen we dat in de natuurkunde in newton. Dat is massa maal valversnelling. (in Nederland is dat ongeveer 9,81 m/s2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strikt genomen is jouw voorstel inderdaad correcter maar je moet rekening houden met 'de volksmond'.
'Dit weegt X kg' is ten eerste veel korter.
Ten tweede hebben mensen geen ander referentiepunt dan de aarde zodat jouw voorstel wel erg 'breedsprakig' is voor dagelijks gebruik.

'De volksmond' volgt niet strikt de regels van de wetenschap. Veel mensen zeggen bijv. 'Dit weegt X kilo'. Ook fout, dat zou dan 'kilogram' moeten zijn.
Bij de slager wordt nog steeds '1 ons X' besteld, waar dat '1 hectogram' zou moeten zijn omdat het ons niet in het SI zit. Of zou je moeten zeggen 'X Newton'? Zo goed ben ik er niet meer in thuis;-)
Of als de wind waait: 'het waait X km/uur', terwijl wind toch echt wordt gemeten in 'm/s'. Dat zegt de mensen echter weinig dus om een beetje vergelijk te hebben, wordt die snelheid omgerekend naar de km/u die 'de mensen' van hun auto kennen.
Of deze: 'Ik wil een lamp van 100 Watt', terwijl men niet een lamp met een bepaald stroomverbruik bedoelt maar met een bepaalde lichtopbrengst.
De volksmond spreekt ook over een 'weegschaal' als een 'balans' bedoeld wordt.

Het blijft leuk :-)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een voorwerp heeft massa. Door de zwaartekracht krijgt het gewicht.
Je koopt een kilo(gram) suiker, die massa wordt bepaald door een weegschaal, de meeste weegschalen wegen tegenwoordig het gewicht, niet de massa. Een ouderwetse balans weegt massa, net als de ouderwetse weegschaal van de groentenboer.
De meeste weegschalen zijn tegenwoordig geen balansen! Je wilt absoluut geen 1Newton ham, je wilt grammen: op de maan zou je anders zes keer zo veel ham krijgen voor je euro's... Het hardnekkige uitdrukken van lichtopbrengst in watt begint heel langzaam te veranderen. Op veel lampen staat nu (ooK) hoeveel lumen ze leveren.