Wat gebeurt er als je bariumsulfaat en magnesiumcarbonaat bij elkaar doet? En maakt het hier bij uit of het in de maag gebeurt of niet?

Ik slik Esomeprazol waarvan èèn van de ingrediënten magnesiumcarbonaat is. Nou moest ik vandaag voor een onderzoek bariumsulfaat drinken. Ik dacht dat de barium dan een neerslag zou vormen met het carbonaat, maar volgens de radioloog maakt het niet uit. Komt dat doordat het in de maag plaats vindt, of doordat de magnesiumcarbonaat zo weinig is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Het maakt wel degelijk uit. Als je bariumsulfaat en magnesiumcarbonaat opgelost in water samen voegt kan barium in der daad met carbonaat neerslaan.

Ba^2+ (aq) + CO3^2- (aq) -> BaCO3 (s)

Echter je maag is zuur vanwege de maagzuren. Dit zorgt er voor dat carbonaat reageert tot koolstof dioxide.

CO3^2- (aq) + 2H+ (aq) -> CO2 (g) + H2O (l)

Koolstof dioxide is een gas en zal dus gewoon langs je slokdarm weg gaan. Doordat er dus amper carbonaat in je maag blijft hoef je ook niet bang te zijn dat het neerslaat met barium.