wat is een vloeistof die slecht mengt met water?

Toegevoegd na 3 minuten:
Om een lekkage in een vijver te vinden zoek ik een vloeistof die slecht mengt met water, gekleurd is en zwaarder is dan water. (de lekkage zit op de bodem dus wachten tot het water niet verder zakt en de randen afzoeken heeft geen zin) Melk hebben we al geprobeerd, tevergeefs.

Toegevoegd na 8 minuten:
kwik is geen optie, dan gaat alles in de vijver dood. Olie drijft op water dus daar heb je ook niks aan? wasbenzine zie je niet in het water dus dan kan ik het lek alsnog niet opsporen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (8)

bijna alle apolaire vloeistoffen, olie en hexaan zijn veel gebruikte voorbeelden.

Toegevoegd na 1 dag:
dit werkt niet nu ik je toevoegingen zie, maar die waren er nog niet toen ik antwoordde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wasbenzine:

http://www.scholieren.com/werkstukken/31297
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwik. Is vééél zwaarder dan water en glimt mooi!
escape
11 jaar geleden
Je moet het anders aanpakken, maak de vijver geheel leeg en kijk waar het water naar binnen komt(grondwater dus).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien in de wasbenzine een kleurstof doen.
dan kan je hem wel zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een vloeistof? Door het proefondervindelijk vast te stellen. Het is een wat langer methode maar wel natuurvriendelijk. Bedek de helft van je vijver met landbouwplastic of iets dergelijks en dek het af met zand.

Als je merkt dat het water al of niet wegloopt, dan weet je in welke helft dat gebeurt. Herhaal dit proces bij de 'verdachte' helft. Overigens kun je de bodem afdekken. Mogelijk is dit geen praktische oplossing, maar het overwegen waard. (Trouwens gewoon je bodem afgedekt houden met het plastic is natuurlijk ook een optie) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vijver is ongeveer 200m3 inhoud. En ik had ook een lek, of meerdere., daarom heb ik de oude vijverfolie verwijdert en nieuwe erin gedaan. De vijverfolie gaat ongeveer 15 jaar mee, daarna wordt hij poreus door invloed van de zon. Veel werk, ben er 2 weken mee zoet geweest maar het was de moeite waard. heb je een voorgevormd vijvertje dan weet ik het niet . Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan natuurlijk wasbenzine zichtbaar maken door er een kleurstof aan toe te voegen die wel oplost in wasbenzine maar niet in water. Wasco krijtjes bijvoorbeeld.