Een aan ESA verbonden team heeft aangetoond dat afrikaantjes zonder extra mest kunnen groeien in gruis van maanrotsen, een situatie die veel lijkt op de situatie zoals die is op de maan. Sommigen zien het groeien van planten op de maan als een stap op weg naar het koloniseren van de maan door de mensen.

Bernard Foing, een van de leiders bij European Space Research and Technology Centre (ESTEC) in Nederland, gelooft dat het laten groeien van planten op de maan nuttig zou zijn om te leren hoe het leven aangepast kan worden op de condities die op de maan heersen en als een praktische hulp voor het vestigen van bemande basiskampen op de maan. Er moet een systeem van watercirculatie en terugwinnen ervan worden gebracht naar de maan, dat je in elk geval wil ontwikkelen als je een primitief soort van levensonderhoud systeem wil gaan maken. Het is dus ook een soort van technologische broodplank voor het in stand houden van levensvormen onder extreme levensomstandigheden.