gaat de tijd twee keer zo snel als je met licht snelheid gaat??

als we met deze snelheid naar een planeet gaan die bv duizend lichtjaar verder ligt (dan kijken we naar het verleden hoe deze er duizend jaar geleden uitzag) dus gaat de tijd dan ook sneller hoe dichter je bij deze planeet komt?? tijd gaat dan twee keer zo snel dus? (E.T ziet onze prehistorische tijd en reist met lichtsnelheid, en land hier in het heden, na 65miljoen jaar, dan zijn wij toch ook weer 65miljoen jaar verder??) dan is de tijd toch verdubbeld??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okee, thx! hier had ik niet over nagedacht..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doe ik zeker! dank u, ik vind dlt tijdreizen en einstein ding super interessant. We zullen er nooit echt achter komen, alles is één grote formule...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het ook simpel bekijken. Een planeet die 500 lichtjaar verwijderd is zien wij hier zoals ie 500 jaar geleden was. Op het moment dat je met lichtsnelheid rechtstreeks naar die planeet gaat reizen kom je dus over 500 jaar aan op die planeet. In die 500 jaar is de planeet schijnbaar 1000 jaar verouderd. Dus voor de reiziger gaat de tijd op de planeet 2 maal zo snel. Op de planeet zelf gaat de tijd normaal door. En op aarde zien we nog steeds de planeet 500 jaar terug. Krijg je wel een ander interessant feit. Hoe zie je het ruimteschip gedurende die 500 jaar reistijd vanaf de aarde? Want vanaf de aarde komt het ruimteschip pas over 1000 jaar aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ander leuk feit. Als het ruimteschip 500 jaar heenreist en 500 jaar terugreist met lichtsnelheid. Dan is het ruimteschip terug op aarde terwijl het schijnbaar ook nog bij de planeet is.

Antwoorden (5)

Hier speelt mee dat: tijd is relatief (Einstein).
Buiten het feit dat je waarschijnlijk niet zo snel alle beelden zou kunnen opnemen.
"De wetten van de natuurkunde (inclusief die van de elektrodynamica) zijn dezelfde voor waarnemers in inertiaalstelsels die eenparig ten opzichte van elkaar bewegen."
Het is hier zeker niet zo dat iedereen met dezelfde snelheid beweegt (zelfs lichtsnelheid verschil).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om je vraag te beantwoorden is het voldoende om op te merken dat de natuurwetten hetzelfde zijn in alle inertiaalstelsels en dat het een natuurwet is dat de lichtsnelheid constant is voor iedere waarnemer.
Een versnellend stelsel is niet inert. Wanneer, na versnelling, een waarnemer A in een inertiaalstelsel met een snelheid v ten opzichte van een waarnemer B beweegt dan loopt de klok van A langzamer ten opzichte van de klok van B.
De factor die hiertussen zit wordt de Lorentz Factor of dilatatiefactor (gamma) genoemd: gamma = 1 / wortel( 1 - (v/c)^2 ). Zo zie je dat naarmate v stijgt naar de lichtsnelheid (c), gamma steeds groter wordt. Niet alleen de perceptie van tijd, maar ook de perceptie van afstand en massa zijn aan deze factor onderhevig.
Zo zul een je een snel bewegend object een grotere massa en een kleinere lengte (in de bewegingsrichting) toedichten.
De energie benodigd om een willekeurig kleine massa > 0 de lichtsnelheid te geven is oneindig. Met andere woorden, in dit universum is het niet mogelijk om een massa te versnellen tot de lichtsnelheid.
Zuiver hypothetisch, wanneer je als waarnemer A de lichtsnelheid zou bereiken (waargenomen vanaf B), dan staat je klok stil, heb je oneindige massa en ben je gecontraheerd tot een lengte van 0.
Gezien vanaf A, wordt B oneindig snel ouder. Immers, de klok van A tikt vrolijk door, terwijl deze voor B stil lijkt te staan.
A kan vanuit deze positie echter theoretisch vrolijk doorgaan met versnellen met als gevolg dat A de klok van B achteruit zal zien lopen! Een nettere formulering is hier op zijn plaats, maar voor nu kun je dit beeld in gedachte houden.
Wanneer je meer wilt weten over dit onderwerp verwijs ik je graag door naar onderstaand WikiBook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, althans zo heb ik het ook altijd begrepen.
Nee, in volledig hypothetische geval dat je met de snelheid van het licht zo gaan dan ervaar je geen tijd. Licht ervaart geen tijd.

Volgens speciale relativiteitstheorie Einstein gaat tijd voor jou relatief langzamer als je sneller gaat. Dit effect word uitgedrukt de tijddilatatie factor die door .... word beschreven. Echter als je dichter en dichter bij de lichtsnelheid komt stuit je op een limit in de functie (v^2/c^2 wordt 1). Tijd bestaat dus niet bij de lichtsnelheid.

Maar stel dat je in de buurt van de licht snelheid zou reizen dan gaat voor jou de tijd veel langzamer dan hier op aarde. Als je maar snel genoeg zou kunnen gaan dan kan uiteindelijk b.v. een paar minuten voor jou wel 65 miljoen kunnen zijn op aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
de tijddilatatie factor werd Krokeledocus gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor jou verandert bij het benaderen van de lichtsnelheid de
tijd niet, je wordt daar in een jaar, een jaar ouder.
In dat jaar echter zijn alle mensen die je gekend hebt overleden wat "thuis" is er meer dan 100 jaar verstreken als je thuiskomt.
Eigenlijk is het reizen met zowat de lichtsnelheid een tijdmachine die naar de toekomst gaat.
Ik raad je aan de uitleg van Stephen Hawking (Discovery Science meen ik) of Morgan Freeman te bekijken.
Daar wordt dit op een juiste en begrijpelijke wijze uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het even wat dichter bij huis te houden:

Als je 100 lichtjaar aan het reizen bent, dan reis je 100 lichtjaar.

Als je van A naar B gaat, en die afstand is 100 km en je doet daar 3 uur over, en een paar dagen later ga je van A naar B en je doet er 2 uur over, omdat je sneller reist, ben je er 1 uur sneller en de afstand blijft 100km. En als je van A naar B gaat over dezelfde afstand, en je doet er 6 uur over, dan heb je langzamer gereisd, maar de afstand is hetzelfde gebleven.

De tijd gaat niet sneller / langzamer, je hebt alleen sneller / langzamer gereisd.

Je kan niet terug gaan in de tijd, omdat dat onmogelijk is.

Je kan wel van A naar B reizen, en dan weer terug, maar zélfs dan reis je in de tegenwoordige tijd.

ET reist dus zoals wij dat ook doen: van A naar B, je kan sneller of langzamer reizen, maar tijd gaat niet sneller en de afstand is niet ineens korter, de tijd is dus niet verdubbeld.

De persoon die reist, van zijn "persoonlijke" tijd gaat de tijd sneller, niet de tijd op zichzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel matig antwoord, omdat je tijd is relatief (Einstein) helemaal niet meeneemt. Je verhaal gaat inderdaad op bij 100km per uur. Maar dat ligt nogal ver af van licht-snelheid......