hoeveel elektrische energie is er nodig om een liter waterstof te produceren?

als je elektrolyse toepast op water ontstaat er zuurstof en waterstof.
Nu is mijn vraag hoeveel elektrische energie (in kWh of Joule) is er nodig om een liter waterstof gas te produceren. Ik heb dit gezocht op internet maar ik kon het nergens vinden.
Graag met bronvermelding of berekening erbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elk geval tenminste zo veel als er vrijkomt bij de verbranding van waterstof als je daarop doelt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van verschillende factoren af, dus er is niet zomaar een getal te noemen. Wat ik wel kan vermelden is dit: "The electrolysis of water requires a minimum of 237.13 kJ of electrical energy input to dissociate each mole." (http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water) Mag jij een kilo omrekenen naar mollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo moeilijk was het dus niet te vinden op internet. Zeker weten dat je gezocht hebt?

Antwoorden (3)

Wanneer je het andersom bekijkt: Hoeveel energie levert het op om water te maken uit waterstof en zuurstof dan heb je de zogenaamde Gibbs vrije energie voor de vorming van water (bij 1 bar en 25 graden). Dat is -237.14 kJ/mol voor vloeibaar water (wiki gibbs free energy). Het omzetten van vloeibaar water naar waterstof en zuurstofgas kost dan dus +237.14 kJ/mol.

een mol gas is ongeveer 22.4 liter. 1 liter gas is dus 0.0446 mol. Uit één mol water kun je één mol waterstofgas maken (H2O -> H2 + 1/2 O2). Dus het maken van 1 liter waterstofgas kost 237.14 kJ/mol x 0.0446 mol = 10.59 kJ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10,8*10^6 J/m3 ofwel 10,8*10^3 J/liter. Gelijk aan de verbrandingswarmte.
(Binas tabel 28)
Reddie
12 jaar geleden
Uitgaande van een molair volume (Vm) van 24,8 l/mol (25C en p=p0) bevat 1l waterstof gas ongeveer 40 mmol (n = 1/Vm).

Waterstof word gevormd in de volgende half reactie:
2 H2O+ 2 elektronen -> H2 (g) + 2OH-
Dus per mol waterstof gas moeten 2 mol elektronen worden geleverd. Voor 1l gas is dat dus 80 mmol.

Elektrische energie word gegeven door E = P*t en P = U*I samen E = U*I*t. I*t is eigenlijk een hoeveelheid lading (Q).
80 mmol is in een totale lading van ongeveer 5590C (n*Na*e ).

Om water elektrolytisch te splitsen is ideal 1,23 V nodig. Dus dat is ongeveer 6,8 kJ (E = U*Q). In werkelijkheid is 1,9 V nodig om water te splitsen dus dan is er ongeveer 10,6 kJ nodig.