Waarom waait je haar naar voren, i.p.v. naar achteren, als je achterop een brommer/scooter zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de richting van de wind. Waarschijnlijk ben jij een van de gelukkigen die altijd wind mee heeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi dubossies.. ja fijn! Wind mee, haha! Maar degene vóór me heeft toch wind tegen dan.. ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achterstevoren gaan zitten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion61.. haha.. doodeng, ik kijk graag mee.. ;-)

Het beste antwoord

het antwoord boven klopt al gedeeltelijk maar met vacuum heeft het niets te maken, alleen met de wet van bernoulli. Het is dan zo dat de bestuurder de lucht wegdrukt, de gasmoleculen worden dan naar elkaar toegedrukt en er komen minder moleculen achter hem. De luchtmoleculen proberen dan zo snel mogelijk weer op dezelfde afstand te komen van elkaar als voordat de motor langskwam. Hier ontstaat stroming van lucht, en de wet van bernoulli zegt dat stromende lucht een lagere druk heeft dan stilstaande lucht. Het krijgt een soort zuigende werking.(dat is waarom platte daken tijdens een storm van huizen afvliegen en omhoog worden gezogen en waarom vliegtuigen kunnen vliegen.) De druk voor de bijrijder is dus lager en door de zuigende werking wordt je haar naar voren gezogen, dat jijzelf niet tegen de rug van de bestuurder komt de zitten, is enkel vanwege luchtweerstand en wrijving. maar je haar is licht en dun en heeft dus van beide weinig last.

Als je nog vragen hebt, reageer je maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend antwoord! Duidelijk uitgelegd.

Andere antwoorden (1)

Dat heeft met vacuum te maken! Tussen de bestuurder en de duopassagier ontstaat een omgekeerde luchtstroom die jouw haren de 'omgekeerde' richting in sturen....