Op sommige plaatsen op de wereld wordt goud in de grond gevonden. Tussen dikke lagen steen liggen heel dunne laagjes steen waar goud doorheen zit. Je kunt goud niet zomaar uit de grond halen, als je een kuil graaft. Het goud zit meestal heel erg diep in de grond. Daarom worden door mensen mijnen gemaakt. Diep onder de grond worden gangen gegraven. Eerst gangen, die van boven naar beneden gaan. Zo'n gang heet een schacht. De mijnwerkers gaan met een lift door de schacht naar de zijgangen onder de grond. Diep in de grond hakken mijnwerkers het goudgesteente los. De brokken steen worden daarom fijngemalen tot alles gruis is. Daarna worden de kleine stukjes goud uit het gruis gezocht.

Toegevoegd na 6 minuten:
ontstaan of maken van goud. link

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/005.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe ontstaat het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord, en wederom de bron van je zogenaamde eigen woorden 'vergeten' was het toevallig deze: http://www.spreekbeurten.info/goud.html ??? (-1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan?
Stond er op eigen woorden.?
Ga aub vragen antwoorden.
en je neus thuis houden.
niet met mij zaken bemoeien...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepaal ik zelf wel.
Goud ontstaat in de aarde, het wordt gevonden in mijnen, water of andere plekken. Echter is het dan nog ruw onbewerkt goud. Er gaat nog veel aan vooraf voordat goud het goud is wat wij kennen.
Wat de bewerkingen en toepassingen zijn kun je op wikipedia goed lezen.

Je kunt het niet zelf maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe ontstaat het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een product van moeder aarde. Het is een grondstof, evenals steenkool, aardgas of ruwe olie grondstoffen zijn.
Het zit dus gewoon in de grond als ruw, onbewerkt goud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal toch wel iets gebeurd moeten zijn om te ontstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Lavendel, inderdaad... Zie mijn antwoord :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja... dat is denk ik maar net wat je gelooft... de een denkt een oerknal, de ander denkt dat de aarde geschapen is door God... Er zijn diverse mogelijkheden dan.
Honderden jaren hebben mensen geprobeerd om het te maken. Alchemisten waren dat. Goud wordt gedolven als grondstof. We kunnen het vandaag de dag trouwens wel maken, maar dat kost waanzinnig veel geld.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een linkje van dat zelf maken?
Ben wel enthousiast geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een keer gedaan in een deeltjesversneller. Maar het gaat hier wel om enkele atomen. De energierekening die daar bij komt kijken maakt het op zijn zachts gezegd economisch onrendabel.
Goud ontstaat meestal als spore-element in mineralen, maar kan ook in grotere hoeveelheden voorkomen in goudmijnen. Theoretisch gezien zou je het vast wel moeten kunnen maken, maar tot op heden is daar nog nooit iemand in geslaagd. Misschien maar goed ook, want dan zou het al zijn waarde verliezen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het ontstaat vanzelf. Hoe ontstaat leven op aarde? Ook vanzelf. Of door God. Wat je gelooft, maar het heeft dezelfde oorsprong.

Toegevoegd na 5 minuten:
Denk ik.

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien maken de kaboutertjes het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ontstaat door supernova's middels nucleosynthese.

Toegevoegd na 1 dag:
Je kan 't zelf maken, maar dat is economisch gezien niet rendabel:
http://chemistry.about.com/cs/generalchemistry/a/aa050601a.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het graag willen aannemen, maar op de pagina van jouw link komt het woord "goud" niet voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momentje, ik zal een extra bron toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Gold's atomic number of 79 makes it one of the higher atomic number elements which occur naturally. Like all elements with atomic numbers larger than iron, gold is thought to have been formed from a supernova nucleosynthesis process." http://en.wikipedia.org/wiki/Gold
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Hulde aan de wetenschap. Alle vragen zijn uiteindelijk te herleiden aan "Hoe is de Big Bang ontstaan?" Leuk is dat mensen @mmm niet geloven omdat het woord "goud" niet in zijn bron voorkomt.
Ha, die Lavendel;

Goud is een scheikundig element (AU) of hoofdstof wat wil zeggen dat zuiver goud uit maar één soort moleculen bestaat. Goud kun je dus niet 'maken', het is een van de bouwstenen van de aarde en alles wat erop voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al eerder opgemerkt wordt goud niet gemaakt. Het is een scheikundig element, en bestaat dus uit een soort atoom, namelijk AU. Dit atoom is reuze stabiel, en reageert met heel weinig stoffen. Dat is een van de redenen waarom het gewilt is in industrie: Een caoting van goud is tegen zeer veel bestendig (Maar niet tegen koningswater!).

Het ontstaat net zoals de andere elementen; door kernfusie van kleinere atomen, of uit kernsplitsing iuit grotere atomen. In de practijk komt er nauwelijks nog goud bij op de aarde; hooguit goud dat in magma gesmolten zit.

Het meeste goud dat we hebben wordt gewoion oppervalakking gewonnen. Het zit tot een kleine kilometer diep in de grond, en grote graafmachines graven goud-houdend gesteente af. Dit gesteente wordt verhit totdat het goiuduit het gruis smelt. Daarna doorstaat het een aantal zuiveringsstappen voor het als grondstof gebruikt wordt in industrie en voor juewlen.

Belagrijke plekken waar goud gevonden is-werd: Californie, zoud Australie, Zuidelijk Afrika
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goud ontstaat uit magma, magma zit binnen in de aarde.
Het is een gloeiend heet, vloeibaar gesteente.
Als dit afkoelt wordt het hard, dit heet dan rots.
Soms ontstaat hierbij goud.
Goud zit meestal in kristal, maar het kan ook in een steen zitten, zo’n steen noemen we ook wel gouderts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die website klopt niet - zo ontstaat goud niet: wel kunnen goudatomen via aardse mechanismen bijeenklonteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is eigenlijk: "Waaruit ontstaat magma?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75:
Bijeengeklonterde massa bij 't ontstaan van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: En waaruit is dat ontstaan dan?
Theoretisch, zou je goud zelf kunnen maken. Je zou alle soorten materie kunnen creeren.

Je hebt een apparaat nodig dat protonen zodanig kan manipuleren dat je elk gewenste element zou kunnen creëren.

Het is bekend dat de kernen (die uit protonen en neutronen bestaan) van atomen beheerst worden door de zgn. sterke en zwakke kernkrachten. Wanneer men ontdekt hoe deze krachten gemanipuleerd kunnen worden, kan men overgaan tot het creëren van materie uit willekeurig andere materie (a la replicators uit Star Trek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goud is een element(aurum) een zuivere stof en is zonder kernfusie niet na te maken en door het hoge atoomgewicht zal het met kernfusie ook niet lukken vooropgesteld dat kernfusie in de praktijk al zou lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goud is een van de eindproducten van een supernova, net zo als ieder element zwaarder dan ijzer. Goud komt op vele plaatsen voor op Aarde ( bijvoorbeeld de oceanen zit er vol mee). Probleem is echter dat goud maar op bepaalde plaatsen economisch verantwoord te winnen is.