Mag je iets dat historische geschiedenis is vernietigen? Alleen maar omdat het in de weg ligt of staat.

Eerder geplaatst maar het werd verwijderd, dus vraag anders gemaakt.
Ik las iets in het magazine ''wetenschap in beeld'' iets over versteende sporen.

In Zwitserland is het grootste spoor van versteende sporen ondekt van dino’s, maar er wordt een snelweg gebouwd. Ze kunnen er veel over ondekken, en het is een stuk geschiedenis, een trekpleister, en nog veel meer.

Moeten ze die snelweg dan niet eromheen maken, of iets anders bedenken. Mag je over zo’n grote ondekking bouwen en vernietigen? zo kan niemand het meer zien.
Dit gebeurt wel vaker en vaak wordt ook wel iets bewaard, maar het is zonde het is een herinnering."

Het is net als met de sterren en de lichtvervuiling, het is oud en is historisch zoiets mag niet verloren gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Definieer: waardevol.
Dinosporen zitten vermoedelijk op veel meer plaatsen in de grond. Moeten we dan overal gaan afgraven tot het Perm omdat die sporen in de grond zitten, en heel Zwitserland tot museum maken? Zeker in gebieden met vast gesteente is in elke laag wel iets te vinden dat veel vertelt over hoe onze aarde miljoenen jaren geleden in elkaar zat en wat je met wat moeite tot een mooie toeristische trekpleister om kunt bouwen.

Dus ja: je mag iets dat historische geschiedenis is, vernietigen. De aarde is geen museum, we leven in het NU. Natuurlijk moeten we er voorzichtig mee omgaan. Er zijn dan ook allerlei regels waaraan nieuwbouwprojecten voor snelwegen moeten voldoen. Die worden streng gehandhaafd. Maar je ontkomt er niet aan dat er wel eens historische vondsten vernietigd worden (nadat ze eerst heel goed onderzocht zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het van historische waarde is, word de bouw gestaakt en gaan ze zoeken naar een gangbare oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar we willen graag weten hoe het zit met de wetgeving.
Als de overheid/gemeente het goedkeurt dan mag het.
Maar meestal veranderd men het plan dan om het te behouden.