krijg je als je alle kleuren van de regenboog mengt wit?

Dat zei een vriendin van mij, maar ik dacht dat je dan zwart/bruin/groen zou krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.9K

Antwoorden (3)

bruin is toch de kleur als je alles mengt, alleen de ultra violette word lastig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regenboog ontstaat door lichtbreking; het licht van de zon wordt door waterdruppeltjes "gesplitst". Dus als je alles weer samenvoegt krijg je de kleur van zonlicht terug, en we gaan ervanuit dat dat wit is.

Overigens moet je mengen van licht niet verwarren met mengen van verf, dat zal wel richting bruin/zwart gaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Het antwoord van Cryofiel verduidelijkt heel mooi met plaatjes hoe additief en subtractief mengen van kleuren werkt, echter, het beantwoordt wat er gebeurt als je 3 kleuren mengt, niet als je alle kleuren van de regenboog mengt. De regenboog is gewoon een kleurenspectrum met oneindig veel (tussenliggende) kleuren, ook alle kleuren tussen rood en oranje in zitten daarin.

Een regenboog ontstaat door lichtbreking in regendruppeltjes, in het plaatje komt wit licht linksboven aan, wordt in de druppel gebroken, en er komt een kleurenspectrum uit.

Als je nu al die kleuren in omgekeerde richting naar die druppel zou sturen, dan komt er een straal wit licht uit.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je was precies 11 seconden sneller dan ik! ;-)
gvrox
12 jaar geleden
:) Het zal iedereen hier wel eens overkomen...
Het ligt eraan hoe je mengt.

Als je additief mengt, krijg je wit.
Als je subtractief mengt, krijg je zwart.

Additief mengen doe je door lampen te gebruiken: een lamp voor elke kleur van de regenboog. Als je al die lampen op een vel papier laat schijnen, wordt dat vel papier wit verlicht.

Subtractief mengen doe je door verf te gebruiken: een kleur verf voor elke kleur van de regenboog. Als je al die kleuren verf mengt, krijg je zwarte verf.

Toegevoegd na 2 minuten:

De twee plaatjes komen uit onderstaande bron.

Bovenste plaatje: additieve kleurmenging (met lampen).
Onderste plaatje: subtractieve kleurmenging (met verf).

Cryofiel
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Nu bewijs je eigenlijk dat je met 3 kleuren wit danwel zwart kunt krijgen, maar de vraag is wat er gebeurt als je *alle* kleuren van de regenboog mengt. (overigens ben ik van mening dat dit er oneindig veel zijn, het is een continu spectrum).
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, drie kleuren zijn *voor ons* genoeg, omdat wij in onze ogen slechts drie kleurreceptoren hebben. Een dier met andere kleurreceptoren, of met twee of juist vier (of meer) verschillende kleurreceptoren, zou bij additieve menging nog steeds geen wit zien. In feite krijg je pas *echt* wit als je *alle* kleuren mengt.
gvrox
12 jaar geleden
Precies :) En eigenlijk vergeten we nog te vermelden dat die kleuren allemaal dezelfde intensiteit moeten hebben. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Color_vision
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dit werkt goed genoeg ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch kreeg ik bij de lessen handvaardigheid (lees voornamelijk schilderen) altijd bruin als ik "alle" kleuren verf door elkaar gooide.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
hoe kan je dat weten