Wat bedoelen chemici met 'men gaat uit van' bij een reactie?

In diverse examenopgaven voor VWO ben ik de volgende zin -of iets wat er op lijkt, maar dan met andere stoffen- tegengekomen:
"Bij de synthese van 4-aminofenol gaat men uit van nitrobenzeen".

Wat bedoelen ze?
Gebruiken ze nitrobenzeen?
Synthetiseren ze nitrobenzeen om 4-aminofenol te krijgen?
Synthetiseren ze 4-aminofenol om nitrobenzeen te krijgen?

Ik vind die zin erg onduidelijk, weet iemand wat ze er concreet mee bedoelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nitrobenzeen is de uitgangsstof. Men bedoelt daarmee dat het de stof is waarmee je de synthese begint.

Je laat daarna de synthese verlopen, door allerlei toevoegingen, of door verwarmen, of juist koelen, door schudden, of nog andere actiepunten.

Uiteindelijk is het doel van de synthese dat je de uitgangsstof nitrobenzeen zodanig hebt verbouwd dat je 4-aminofenol krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze bedoelen je begint met de stof nitrobenzeen waarmee je een bepaalde actie doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat betekent: beginnen ze met....