Als de zeewaterspiegel inderdaad gaat stijgen wat gaat er dan gebeuren met de huidige deltawerken?

Sommige zijn nog geen 10 jaar oud en dadelijk te laag om het water tegen te houden.

Zie http://www.deltawerken.com/
Zie http://www.deltacommissie.com/

Bedenk ook dat de meeste Deltawerken niet opgehoogd kunnen worden omdat het betonnen constructies zijn die zijn ontworpen met een maximum aan gewicht en waterkracht.

Graag serieuze reacties : discussies of het water wel gaat stijgen beantwoord mijn vraag niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat is zeker een van de problemen om rekening mee te houden voor de toekomst. Als de zeespiegel blijft stijgen zullen er waarschijnlijk maatregelen genomen worden, door ze op te hogen en te verstevingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik het goed begreep gingen ze zich nu eerst concentreren op het water dat vanuit het binnenland aan komt zetten. Door smeltwater komt de dreiging in het binnenland van twee kanten. Het tegen gaan van de overstromende rivierdijken staat nu op prioriteit nummer 1.

Advies van de Deltacomissie2
http://www.deltawerken.com/1392
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Let wel: het smelten van de noordpool maakt helemaal niets uit voor de zeespiegel. De wet van Archimedes leert ons dat het volume van het ijs dat zich onder het wateroppervlak bevond, overeenkomt met het volume aan smeltwater van de hele ijsberg (inclusief top dus). Het smelten van Antartica heeft wel gevolgen voor de zeespiegel, omdat het ijs hier niet in het water drijft maar op vast land ligt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maak je niet druk!

Welnu, een berg landijs zoals een gletsjer trekt behoorlijk aan het zeewater en daardoor kan het komen dat de zeespiegel in de wereld niet op het zelfde niveau staat. Het is geen badkuip, onze aarde.

Als de gletsjers op Groenland smelten door ofwel het versterkte broeikaseffect ofwel door de zon die het op zijn heupen heeft, wordt de aantrekkingskracht die dat ijs op het zeewater uitoefent minder. Ofwel, door het smelten van de gletsjers daalt de zeespiegel in de buurt van die gesmolten gletsjers.

Dat effect werkt zeker zo’n tweeduizend kilometer door. Voor Nederland betekent dit dat de zeespiegel door het smelten van het landijs op Groenland veel minder sterk gaat stijgen dan verwacht. Geen zeven maar slechts drie meter – don’t worry, het duurt nog wel een paar duizend jaar voor het zover is (dit is een van de gemakkelijke leugens in ‘De ongemakkelijke waarheid’ van Al Gore).

Wat helemaal fascinerend is, is dat dit fenomeen al in de negentiende eeuw uitgebreid beschreven is in de wetenschappelijke literatuur. En vervolgens is het honderd jaar lang vergeten – zegt ook iets over de wetenschappelijkheid van de klimaatwetenschap.

Voeg daarbij dat de aardas elk jaar een klein beetje draait (heeft ook invloed) en dat de aardkorst elastisch is en dus wordt vervormd door het gewicht van het ijs van de laatste ijstijd en daarna weer terug veert en je krijgt heel andere schattingen van de zeespiegelstijgingen.

Niet alleen wanneer het landijs van Gorenland smelt maar zelfs als het landijs op Antarctica zou smelten, vertelde Vermeersen. Ook dan zou de zeespiegel bij ons maar met een meter of drie stijgen in plaats van de tientallen meters waar de Gorianen het over hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ergens komt er een einde aan de mogelijkheid om dijken en detawerken te verhogen. Indien de meest negative voorspellingen uitkomen, dan valt er niets meer te verhogen en moeten we grote laaggelegen gebieden verlaten Met de meest extreme waterpeilverhogingen ,heeft de deltawerken geen rekening gehouden, omdat deze plannen al heel lang van te voren gemaakt zijn. Zouden ze nu weer zo iets moeten maken, dan zouden de wetenschappers zich eerst eens achter de oren krabben. Ik woon zelf in zeeland ,beneden de zeespiegel, hier zal het als eerste spannend worden, maar misschien valt alles mee.