wat is de soortelijke warmte van water?

Ik moet een verslag voor natuurlijke maken bij een proef en de hoofdvraag is wat de soortelijke warmte van water is. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat is. Iemand wel? Zo ja, zou ik het erg op prijsstellen als je zou antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht 4,2 J/gxC*
Reddie
12 jaar geleden
Correct. Oftewel ouderwets 1 cal/gxC*.
Daar was de cal op gebaseerd.

Antwoorden (2)

De soortelijke warmte van een stof is de hoeveelheid energie (in joule) die nodig is om een bepaalde massa (kilogram) van een stof een graad (in Kelvin) in temperatuur te doen stijgen.

De soortelijke warmte wordt uitgedrukt in J/(kg*K)

En voor water is dat 4186 J/(kg*K)

Veel succes met je proef
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik wilde het niet direct te ingewikkeld maken.
De definitie van calorie is de hoeveelheid energie nodig om 1 gram zuiver water 1 graad in temperatuur te doen stijgen. Later is de eenheid Joule geworden; 1 calorie = 4,1868 joule. Dat is dus tegenwoordig de soortelijke warmte van water.