Dwarskracht in AS, hoe bereken ik dat? Zie afbeelding en uitleg.

Statisch onbepaalde constructie. Twee inklemmingen met ertussen een scharnier waarop kracht F werkt. Ik moet berekenen wat de dwarskracht in AS is, dus net links van kracht F (scharnier). Het antwoord moet zijn 228,571 KN. Ik snap niet hoe ik hier op zou moeten komen. Kan iemand helpen? Dank u

Toegevoegd na 3 dagen:
Parameters

L1 = 1 m
L2 = 2m
EI1 = 100 MNm^2
EI2= 250 MNm^2
F = 300 KN

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, zonder een paar getallen is dit niet oplosbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik er wel bijvoegen maar met alleen variabelen moet toch wel een formule te vinden zijn om het op te lossen? Ik voegde het antwoord bij zonder door te hebben dat ik de parameters niet bij had vermeld, maar in principe moet ik dus met behulp van deze gegevens aan een antwoord komen. De bedoeling is dat je veronderstelt dat de verplaatsing in het scharnier nul is, vandaar uit kan je beredeneren wat dan dwarskracht AS moet zijn. Maar hoe dat precies gaat weet ik dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat er zeker waarden van parameters bekend moeten zijn om dit probleem op te kunnen lossen.

Het beste antwoord

als je de stijfheden uitrekend van de beide balken, krijg je de lastverdeling uitgaande van gelijke verplaatsing. stijfheid krijg je via de "vergeetmenietjes", verplaatsing bij gegeven kracht en dan omschrijven naar kracht /verplaatsing.