Hoeveel melkpakken heb ik nodig om een boot te maken?

Ik doe voor school een opdracht en nou bedacht ik me dat ik wel een melkpakkenboot kan maken
nou vroeg ik me alleen af hoeveel melkpakken ik nodig heb
ik weeg zelf 75kg en ik ge hem maken van anderhalve literpakken
weet iemand hoe ik het moet uitrekenen?
ik heb gedacht aan te rekenen met dichtheden maar ik kwam er niet uit

heel erg bedankt!

Toegevoegd na 19 uur:
ik heb de inhoud van een pak melk berekend met LXBXH toen kwam ik uit op ongeveer 1,4 dm^3
Betekent dit dan dat hij 1,4kg kan dragen en dat ik er dus 75:1,4=53.57 54 pakken nodig heb om te blijven drijven? (natuurlijk gaan er nog meer in maar puur voor het gewicht)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Elk melkpak kan 1,5 liter water bevatten. Wanneer dit pak leeg is, kan het dus 1,5 kg dragen voordat het zinkt. Wanneer jij 75 kg weegt, heb je dus 75 kg / 1,5 kg = 50 pakken nodig om jouw gewicht te dragen.

Wanneer je je boot van 50 melkpakken maakt, blijft deze dus nog net drijven. Het is nog maar de vraag of je met 50 melkpakken iets kunt maken dat op een boot lijkt. Maar dat is het minimum aantal dat je nodig hebt.

De inhoud van een melkpak is iets meer dan 1,5 liter. Dit beetje meer kun je wegstrepen tegen het gewicht van het karton waarvan het pak gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo dacht ik ook dat het was, +je
Reddie
12 jaar geleden
Briljant. +4U

Andere antwoorden (3)

ligt er helemaal aan HOE je het gaat maken.
1- ga je de melkpakken uitvouwen, en een grote oppervlakte gebruiken?
2- ga je ze leegmaken, en de lucht(inhoud) als voordeel gebruiken?

1-; bereken hoeveel oppervlakte je nodig hebt met p=F:A
dan is het een kwestie van meten hoeveel oppervlakte 1 pak heeft

2-;bereken hoeveel gewicht één leeg pak kan dragen op water.
ruw gezegt; dan is het een kwestie van jou gewicht delen door dat getal. oppervlakte heeft er ook mee te maken.

je kan wel moeilijk gaan doen om met hoeveel mm³ lucht er in een pak gaat, maar je moet ook rekening houden met het karton; dat drijft ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zie je een voorbeeld.

Misschien kan je aan de hand van het filmpje uitrekenen hoeveel pakken gebruikt zijn.
Als het alleen voor jezelf is, dan mogen het er een stuk minder zijn.

http://www.melkpakkenboot.nl/

Hier nog een.
12000 tot 13000 pakken voor een boot voor vier personen.
http://www.youtube.com/watch?v=So5T6kvpaZ0

Toegevoegd na 40 seconden:
De Melkpakkenboot van Egbert Kamstra is bijna af. De boot bestaande uit 12.000 pakken zal in het weekend van 21 juli een poging wagen om van Calais naar Londen te varen.
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/11727346/__Melkpakkenboot_gaat_varen__.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooraf kan ik zeggen, dat ik niet alle gegevens heb, die voor een nauwkeurige berekening benodigd zijn. Daarom ga ik er vanuit, dat je circa 1,75 tot 1,80 meter lang bent en 75 kilo weegt. Bovendien veronderstel ik dat dit project voor een middelbare school is. En dus niet voor bijvoorbeeld een HTS.

Een eenvoudige vlot constructie lijkt mij voldoende om je gewicht drijvende te houden. Ga in dit soort zaken alsjeblieft nooit van minimale hoeveelheden uit, die je net drijvend kunnen houden. Wij moeten zekerheid hebben en de boot mag onder geen voorwaarde zinken. Is de boot te licht / fragiel, dan krijg je reeds snel problemen (o.a. het scheuren van de constructie).

Teken het ontwerp ook even op papier ... Dit vlot bestaat uit 30 pakken in de breedte en 6 pakken in de lengte. En je hebt drie lagen nodig om je gewicht zonder problemen drijvende te houden. Wij maken de vermenigvuldiging : 30 pakken x 6 (lengte) x 3 (lagen) = 540 pakken.

Daarnaast moeten er randen op het vlot, zodat je geen last van het water ondervindt. Deze dien je in het vierkant aan te leggen. Hiervoor heb je 30 pakken (onderrand) + 30 pakken (bovenrand) + 4 pakken (links) + 4 pakken (rechts) nodig. En ik zou hiervoor twee lagen nemen. Dus heb je nog 30+30+4+4 pakken x 2 lagen nodig. Dit zijn 136 pakken.

In totaliteit gebruik je dus 540 pakken + 136 pakken + 10% reserve = 676 + 10% (68 pakken) = 744 pakken.

Nu zijn er nog twee problemen op te lossen. Waar ga je je boot bouwen en de honderden melkpakken opslaan ? Het tweede probleem is hoe kom je aan een kleine 800 melkpakken ? Hiervoor zou ik contact zoeken met een groot zuivelbedrijf (bijvoorbeeld Campina). Natuurlijk zijn er ook talloze cateringsbedrijven en zorginstellingen, die dagelijks met veel melk(pakken) werken.

Hopelijk kan je deze opzet gebruiken bij het bouwen van je melkpakkenboot. Veel succes en plezier en maak foto's voor later van alle stappen van je project !