Wat gebeurd er als het magnetische veld van de aarde omkeert?

Kan een consequentie dan zijn dat de zon opkomt in westen en ondergaat in het oosten?

Toegevoegd na 2 dagen:
ok bedankt voor de antwoorden maar als de aarde nou geraakt zou worden door een groot hemellichaam en dat zou de aarde zo raken dat deze de andere kant op gaat draaien. Dan is dat toch genoeg voorwaarde of niet? mis ik nu iets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (7)

Nee de zon blijft gewoon opkomen in het Oosten, want draairichtin van de aarde zal niet veranderen. Voor de rest weet ik het niet zo. Misschien gebeurt er helemaal niets los dat alle kompassen naar een ander punt gaan wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou een klimaatschok van ongekende grootte als gevolg hebben. een nieuwe ijstijd als gevolg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat in elk geval niet - al kunnen de n'amen van de windrichtingen door de omkering van de polen wel veranderen, de aarde blijft wel hetzelfde kringetje om de zon en om haar eigen as draaien. Je moet dus 's morgens nog steeds dezelfde kant op kijken om de zon te zien opgaan, en je tuin blijft ook in dezelfde positie liggen.

Het omkeren van het magnetisch veld, zoals dat in de geschiedenis ver voor wij kwamen kijken heeft echter wel consequenties, en zelfs zeer ernstige, al is dit verband te kort om daar veel over te vertellen. Vooral de sterk toenemende straling zal veel gevolgen (kunnen) hebben voor het leven op aarde. Precies weten we dat niet, het blijven berekeningen, want we zijn er nog niet eerder ooggetuige van geweest. Er komt voorlopig nog erg veel speculatie bij kijken, waarvan een deel wetenschappelijk goed gefundeerd lijkt, maar ook een hoop science fiction.

In elk geval is de kans dat WIJ het in ons leven gaan meemaken niet erg groot. En of onze nabestaanden het echt concreet gaan meemaken - dat hangt dus af van welke effecten er in de praktijk van komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het magnetisch veld van de aarde omdraait (dit zal waarschijnlijk niet instant gebeuren maar over een bepaalde periode van misschien minuten, uren, dagen, weken of langer) zal dit voornamelijk effect hebben op onze 'navigatie' en die van de meeste diersoorten. Het is heel goed mogelijk dat de verdraaiing van deeltjes effect heeft op alle magnetisch opgeslagen informatie op de wereld (oeps...al eens iemand over nagedacht?), maar de wereld draait er niet anders door. Noord en zuid (en dus oost en west) zijn door mens bepaalde navigatie richtingen die niet alleen met de magnetische polen te maken heeft, maar ook met de plaats van de zon, maan, poolster en overige constellaties. Die blijven op hun plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets... Als je nu naar het noorden loopt op het rood van je compaspijl, loop je dan naar het zuiden op het rood van je compaspijl...

Nee de draairichting van de aarde draait nooit om, stoppen kan wel, maar omdraaien nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Stoppen en omdraaien van de rotatierichting van de aarde zijn beide even onwaarschijnlijk. In beide gevallen moet je je impulsmoment ergens kwijt. Stoppen en omdraaien hebben in ieder geval helemaal niets te maken met de richting van het magneetveld.
Dan zullen alle beeldbuis televisies uit Nederland naar China gebracht moeten worden en omgekeerd.
Om nog TV te kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De omkering is nu al bezig en zal op haar hoogtepunt zijn rond het jaar 3000.De magnetische zuidpool ligt trouwens op de geografische noordpool.We zullen meer last krijgen van de zonnewinden omdat het aardmagnetisme afneemt.We krijgen meer UV-straling over ons heen, maar we gaan niet verbranden omdat de geladen deeltjes in de zonnewinden zich zullen verbinden met moleculen in de ionosfeer, de aarde gaat zelf een magnetische beschermlaag opbouwen.We krijgen wel klimaatverandering.
De polen van de zon wisselen veel vaker.