Warm 15 g medicinale olie of een basisolie, 7 g tegomuls en 5 g cetylalcohol in een vuurvaste beker
op tot 60 à 70 ° (een thermometer is hierbij handig).
- Warm 100 g water of aftreksel in een vuurvaste beker op tot 60 à 70 °.
- Eens beide componenten even warm hebben tussen de 60 à70 ° doe je het water
straalsgewijs (zeer belangrijk als je geen geschifte crème wilt) en onder voortdurend kloppen in de olie.Klop heel hard en gelijkmatig, anders krijg je een geschifte crème.
- Er ontstaat een crème.
- Eens de crème onder de 40° is, kunnen er toevoegingen gedaan worden, zoals
15 druppels etherische olie (in dit geval Ylang ylang), tinctuur, 15 druppels aloë vera 10 voudig concentraat, 15 druppels bisabolol, een klein mespuntje allantoïne, vitamine E, etc.
- Doe de crème in steriele potjes.
- Was steeds je handen alvorens de crème te gebruiken, zo blijft de crème langer
goed. ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breng in een schaaltje: 1 eetlepel emulgator (ik heb goede ervaringen met lanettewas/lanette SX) en 2 eetlepels olie. Verwarm au-bain-marie tot alle vaste stof gesmolten is.
Breng in een tweede schaaltje 1 eetlepel glycerol (of glycerine) en 5 eetlepels leidingwater. Verwarm dit mengsel ook een beetje (mag niet koken!). Giet de inhoud bij het mengsel in het eerste schaaltje. Roer stevig (met kleine garde) tot de emulsie koud is.
Glycerol dient als vochtvasthouder, dit helpt dus te hydrateren.
De ingrediënten zijn soms te koop bij de apotheek of een drogist, in ieder geval bij Drogisterij Gebroeders de Lang in Rotterdam en bij Lanette SX.
De ‘industrie’ beschikt over nieuwe emulgatoren/stabilisatoren, die zonder verwarmen prachtige emulsies leveren: bijv. Sepigel van de Franse firma Seppic, in Nederland vertegenwoordigd door de firma Barentz in Hoofddorp, die niet in kleine hoeveelheden levert aan particulieren.
Trouwens, zelf crème maken is altijd duurder dan die prijs van recht-toe-aan crèmes van bijv. Hema, Etos of Kruidvat. Ook bevat de crème geen conserveringsmiddel, dus in de koelkast bewaren en een uiterste gebruiksdatum vermelden, bijvoorbeeld drie weken na produceren.
fremar
12 jaar geleden
Koop in de apotheek of gespecialiseerde drogist wolvet
(lanolinanhydride), cacaoboter, zoete amandelolie, rozenwater, bijenwas en lavandelolie of een andere etherische olie.

Breng in een pan wat water aan de kook en smelt hierboven in een kom 3 gram bijenwas au bain marie.
Voeg 5 gr. cacaoboter en 15 gr. wolvet toe. Roer de amandelolie erdoor zodra alle ingrediënten gesmolten zijn en verwarm het mengsel tot 60 graden C. Gebruik het liefst een thermometer. Verwarm intussen ook het rozenwater tot 60 graden C.
Haal de pan met het vetmengsel van het vuur, voeg straaltjesgewijs het warme rozenwater toe en mix het mengsel met de handmixer op de laagste stand.
Voeg wanneer de massa nog handwarm is druppelgewijs de etherische olie toe. Blijf roeren tot de crème is afgekoeld. Doe de crème in een porseleinen potje en bewaar dat in de koelkast. Breng de crème heel dun op de huid aan en veeg het teveel af met een tissue.

Deze is ook geschikt als nachtcrème;

Doe 1 eetl. aloë vera gel en 150 ml. maïsolie in een kom en roer met de garde of mixer door elkaar. Smelt 1 eetl. witte bijenwas en 2 eetl. wolvet au bain marie. Roer er dan langzaam het aloë vera mengsel en olie doorheen.
Haal de pan van het vuur en voeg 2 eetl. lavendelwater en 2-3 eetl.etherische kamilleolie toe, of een andere etherische olie.
Blijf roeren tot de massa is afgekoeld en opstijft. Doe in een potje en bewaar in de koelkast.

Was elke keer voordat je de crème gebruikt je handen, de crème is snel verontreinigd en bederft snel als je er geen conserveermiddel in doet.