Hoe ziet het ontbranden van een lucifer er uit in een gewichtloze ruimte; een ruimtestation of iets dergelijks? Een ruimte waar dus wel zuurstof is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Het ziet er behoorlijk anders uit, omdat er geen zwaartekracht is en dus ook geen reden voor warme of koude lucht om naar "onderen" of "boven" te zakken/stijgen. Sowieso is "onder" en "boven" natuurlijk niet meer zo relevant bij geen zwaartekracht.

Deze site (Engels) laat het zien en legt het uit:
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2000/ast12may_1/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op aarde heeft de vlam de karakteristieke vorm van puntig omhoog, omdat door de verbranding warme delen stijgen. Warme lucht en warme gassen zijn lichter dan koude gassen.
In theorie zou je in een gewichtsloze ruimte een bolvormige vlam moeten krijgen. Of dat ook daadwerkelijk zo is, heb ik geen idee van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord van SadBunny laat dit zien. (Mooi he gelijktijdig een antwoord geven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Klopt inderdaad, zie link in mijn antwoord.