Nee, koper is dat niet. Probeer maar eens een magneetje en een oude gulden 5-cent op te tillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee koper is niet magnetisch wel heeft koper een andere leuke eigenschap wat wel iets met magneten te maken heeft.

Als je namelijk een koperen buis hebt en je laat hier een magneetje dat net iets kleiner is dan de diameter van de buis dooreenvlecht, zul je zien dat de magneet langzaam naar beneden tolt. Hij zweeft een beetje in de koperen buis.

Dit effect noem je een elektromagnetische wervelstorm Dit komt doordat het koper verschillende magnetische velden ondervind. Deze velden worden steeds weerkaatst door de ronde vorm van het koper en doordat koper een uitstekende geleider is en gaan zo elkaar tegen werken. Wat er voor zorgt dat de magneet vertraagd door de buis valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koper is NIET magnetisch, het is zelfs para 9tegen) magnetisch, het zalmagnetische veldlijnen hinderenom door het koper heen te dringen.

Dat heeft niets met zijn geleidbarheid te maken, het in het vorige antwoord beschreven effect ontstaat ook bij zilver en aluminium (welke laatste deel uit maakt van de magneetlegering" ALNICO V", welke vroeger voor grote luidsprekers van JBL enRCF gebruikt werd en ongeveer 20X de magnetische flux van ferrietmagneten (van dezelfde massa) veroorzaakt.
Dus de wervelstromen zijn geen paramagnetische werking.

Je kunt het paramagnetisch effect aantonen met een speciaal soort grafiet waarbij alle kristallen in een richting liggen, deze blijft op een sterke Nd Fe Ba magneetsysteen met een N van50+ ZWEVEN en dat jaren lang.
Ik ben in het bezit van zo een systeem.
Koper is ook sterk paramagnetisch maar iets zwakker en de dichtheid is te groot om hen op een magneetveld te laten zweven.

Ook sterk paramagnetisch zijn supergeleiders, deze buigen magnetische veldlijnen zo sterk af dat het lijkt of het een gelijknamige magneetpool is die dus sterk afgestoten wordt.
Deze blijven dus ook zweven op een magneetveld, bij een grote supergeleider is die zweefkracht zo groot dat ook een mens , staande op de supergeleider (of de magneet , als de supergeleider op de grond ligt) blijft zweven.
Dit is geen theorie , ik heb zelf actief zulke proeven gedaan en dit was verbijsterend.

Koper is dus geen magneet maar het tegengestelde daarvan.

Wel maakt het als toevoeging deel uit van sommige magneetsoorten , omdat het in het metaalrooster voorziet in een bemoeilijiking van het terugvallen van de magnetische kracht van die magneet.
Dat koper wel als spoel gebruikt wordt heeft als reden dat het op zilver na de beste geleider is, vandaar dat je een krachtige N50 magneet ook heel moeilijk over een koperen plaat kunt schuiven, de wervelstromen werken de beweging van het verplaatsende veld dan heel sterk tegen en dat voel je........