Een eigenfrequentie is een trillingsfrequentie specifiek voor een object, zodanig dat het object mee gaat trillen als je het object blootstelt aan deze trilling (lucht of fysiek), en dat de trilling van het object toeneemt naarmate hij langer aan deze trilling blootgesteld wordt.

niet echt kindertaal.

het is de schommelfrequentie van een schommel. Als ouder moet niet te lang je kind dezelfde duw geven op de schommel want dan gaat hij over de kop na een tijdje.

maar het werkt ook voor glazen (opera zangeres die een glas kapot zingt) of een brug (marcherende soldaten die de brug in trilling brengen). Om die reden moeten soldaten ook altijd uit de pas lopen op een brug.

maar ook bij gitaarsnaren. als je een snaar aanslaat hoor je een toon. als je die exacte toon zou zingen, gaat de snaar meetrillen. Andere tonen niet.