Mijn auto rijdt van 0 tot 100 in 10,2 seconden. Hoe hard kan ik rijden na 313 meter?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik hoop aan te kunnen tonen dat mijn auto de snelheid van 121 niet kan halen op die afstand. Ik ben aangehouden, op een weg waar 80 is toegestaan, met de melding dat ik 121 reed. Ze hadden een iets hogere auto gezien.... Ik heb een honda CRV uit 1997.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol. Dit kunnen we nooit weten als jij de auto-specs niet geeft en hoeveel wrijving hij ondergaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als een huiswerkvraag

Antwoorden (5)

Ca. 220 km/uur (in theorie natuurlijk)

Toegevoegd na 1 dag:
basis 1 uur heeft 3600 sec
0-100 km/h in 10.2 sec
gemiddelde snelheid 50 km/h
50 km/h = 13.88 meter/sec. afgelegdeweg
10.2 sec = 13.88 x 10.2 = 141,6 meter
snelheid na 313 meter is een factor 2,21
(313/141,6)
losgelaten op de 100km/h = ca. 221 km/h
Alles in theorie natuurlijk.
Bergafwaarts en wind mee met een wrijvings coef.
van 0 zal dit hoogstwaarschijnlijk veel hoger zijn…..
Het zou in theorie een eenparigversnelde beweging moeten zijn waardoor het gemiddelde aanzienlijkhoger komt te liggen dus zal de eindsnelheid nog hoger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe berekent u dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
basis 1 uur heeft 3600 sec
0-100 km/h in 10.2 sec
gemiddelde snelheid 50 km/h 50 km/h = 13.88 meter/sec. afgelegdeweg
10.2 sec = 13.88 x 10.2 = 141,6 meter snelheid na 313 meter is een factor 2,21
(313/141,6) losgelaten op de 100km/h = ca. 221 km/h Alles in theorie natuurlijk. Bergafwaarts en wind mee met een wrijvings coef.
van 0 zal dit hoogstwaarschijnlijk veel hoger zijn.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, het zou in theorie een eenparigversnelde beweging moeten zijn waardoor het gemiddelde aanzienlijkhoger komt te liggen dus zal de eindsnelheid nog hoger zijn.
Ha,die Gast101920;

Daar is geen nauwkeurig antwoord op te geven vanwege de variabelen. Het hangt vooral af van de overbrengingsverhoudingen in de transmissie en de manier waarop vermogen en koppel zich ontwikkelen. Auto's met veel trekkracht bij lage toerentallen gan sneller van start waarna de acceleratie afneemt, auto's de meer toeren moeten maken komen juist later op gang. Het is niet eens per se zo dat je de 100km/h al binnen de 313 meter halen zul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We vinden eerst het acceleratie:
v=a*t
a=v/t
a=100/10,2=9,8 m/s^2

Daarna moeten we het tijd vinden na 313 meter:
x=x0 + v*t + 0,5*a*t^2
deze v is vanaf het begin dus v=0 and x0=0 dus
t^2=x/a
t=sqr(313/9,8)=5,65 s

En eindelijk we kunnen het snelheid vinden:
v=a*t
v=9,8*5,65=55,38 m/s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten het feit dat je uitgaat van een eenparig versnelde beweging (wat in de praktijk niet zo is), maak je nog wat rekenfouten:
* 100 km/u delen door 10,2 seconde is geen 9,8 m/S^2
* t^2=x/a moet t^2=x/(0,5a) zijn. Maar het idee is duidelijk.
Acceleratie:
100km/u = 27.8 m/s in 10.2s dus 27.8/10.2 = 2.72 m/s^2

Hoeveel tijd doe je over 313 meter:
x= x0 + v*t + 0,5*a*t^2
deze v is vanaf het begin dus v=0 and x0=0 dus
t^2= x/(0.5*a)
t=sqr(313/1.36)=15.17 s
En eindelijk we kunnen het snelheid vinden:
v=a*t
v=2.7*15.17= 40.96 m/s = 147 km/u

Ondanks dat je overbrenging niet ideaal is vanwege oplopende wrijving en tijdverlies door schakelen, is het toch goed mogelijk dat je met 121 km/u bent geflitst.
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Helemaal gelijk. Maar je moet wat om tot een indicatie te komen.
Daarentegen is deze berekening tot 100km/u wel kloppend omdat hiervan de benodigde tijd (10.2s) was gegeven.
als ik reken met een gemiddelde versnelling is in die tijd 140 meter afgelegd. op de genoemde afstand is 140 km/hr reeel. vrees dat die aanpak niet werkt.
weerstanden en verliezen heb je niet nodig, de 10.2 voor 100 is een meetwaarde.