Hoe is het te verklaren dat wanneer men iets in het water gooit altijd ongeacht wat het voorwerp is er altijd kringen verschijnen?.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dit is niet zo.

Als je een lange paal horizontaal boven het water hangt, bijvoorbeeld met twee touwen aan de uiteinden, en dan die twee touwen tegelijk doorknipt, dan zul je een rechthoekige golf krijgen.

Die rechthoekige golf wordt steeds groter. Na bijvoorbeeld 1 seconde is elk stuk van de golf 1 meter verder gekomen van de plek waar dat stuk ontstond.

Als je dat tekent, zie je dat je dan langs de paal nog een recht stuk golf hebt, maar aan de beide einden al een halfronde golf.

Hoe groter de golf wordt, hoe minder het opvalt dat er tussen de beide halfronde uiteinden een recht stuk golf zit.

Bijvoorbeeld: paal van drie meter, even wachten, en je hebt twee halfronde golven met een diameter van een meter. Daartussen zit een recht stuk met een lengte van drie meter. Dat valt nog op.

Maar wat later heb je twee halfronde golven met een diameter van 15 meter. Daartussen zit een recht stuk met een lengte van 3 meter. Dat is dan relatief zo klein, dat het niet meer opvalt dat er een recht stukje tussen de beide halfronde uiteinden zit.

Je denkt dan dat je een ronde golf ziet, ook al is dat in feite niet zo.

Normaal gooi je geen lange palen van drie meter horizontaal in het water, maar veel kleinere voorwerpen. Daarbij speelt hetzelfde effect, maar de rechte stukken zijn dan een stuk kleiner. Die vallen dan dus nog minder op.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb een plaatje gemaakt van mijn paal.

Rond de paal zie je de steeds groter wordende golf.

Je ziet duidelijk dat de vlakke stukken links en rechts al helemaal niet meer opvallen, hoewel ze er nog steeds zijn.

De vlakke stukken boven en onder zijn nog wel zichtbaar, maar je kunt je voorstellen dat ook die niet meer zouden opvallen als ik de tijd zou hebben genomen de golf nog verder te laten uitwaaieren.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is interessanter dan ik dacht. Een dikke +1 !! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ nooit aan gedacht op deze manier, duidelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel aannemelijk, goed uitgelegd! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ wat een goede uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alderbarstend duudeluk! +

Andere antwoorden (3)

Ja het is verstoring van het gladde evenwicht...

Als je het verstoort, is de trilling er om het evenwicht weer te herstellen..

Dit is een wet...

Als je kijkt naar de terreurdaad van 9/11 in Amerika, dan gebeurt in mensen hetzelfde... Ze zeggen daarom ook dat men geschokt is... En letterlijk trilt het als een gold over de wereld en langzaam stopt die trilling, dat kost tijd... vandaar...

Dus niet alleen in water maar ook in bewustzijn is dat zo...

Mooi hé ALLES...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nu nog de kringen verklaren, svp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar was ik ook juist nieuwsgierig naar. Waarom kringen ipv eh.. vierkantjes? ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een transversale en longitudinale combinatiegolf...
zie http://paws.kettering.edu/~drussell/Demos/waves/wavemotion.html
AWM
14 jaar geleden
Alweer goed! Nou de kringen nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn engels is niet al te sterk en helaas.. word ik hier dus niet veel wijzer van :( zou je mij kunnen uitleggen hoe transversale en longitudinale combinatiegolven dan precies werken? En waarom die dan altijd eindigen in kringen? :D
AWM
14 jaar geleden
Die eindigen ook niet altijd in kringen hoor. Maar hoe dat precies zit, ga je zo van XiniX horen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het begon als punt... en die punt groeit uit tot ringen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik citeer Jochem Meijer wel even.
"Ik snap er niks vààààn". Als je een vierkant blok in het water gooit, dan is het toch geen punt die groeit tot ringen? Of komen de kringen pas als het object onder water 'dompelt' of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goeievraagsteller... als je niet wil begrijpen, dan vind je altijd wel een manier om het verkeerd te verstaan... Zal ik mijn antwoord dan maar wissen?
AWM
14 jaar geleden
Kan je doen, XiniX, maar je kunt ook proberen antwoord te geven op de vraag, met een verhandeling over concentrische golfbewegingen, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wil het juist wel begrijpen, daarom vraag ik er ook naar. Dat Jochem Meijer gedeelte was een grapje. Misschien niet op zn plaats dus neem ik hem terug. Maar neemt niet weg: Dat ik het gewoon probeer te begrijpen en jij het wèl begrijpt, dus vraag ik jou uitleg :)
Ik ben gewoon benieuwd naar hoe het nou werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou inderdaad dit antwoord maar wissen. Cryofiel heeft het inmiddels helder uitgelegd.
Stel je gooit een steentje in het water. Er ontstaat dan een golf die zich over het water verspreidt. Dit is een klein golfje die zich redelijk snel over het water beweegt. In zee heb je ook golven. Deze zijn veel groter en het duurt ook veel langer voordat de golf voorbij is. En ook al kun je het niet zien, licht golft ook. De golfjes zijn heel erg klein, nog minder dan een duizendste millimeter! Als je een steen in het water gooit “waaiert” de golf uit. De kringen worden steeds groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de moleculen van het water zich vrij bewegen kunnen in alle richtingen zullen ze dat ook doen. Vanuit het middelpunt waarop het voorwerp het water als eerste raakt gaat de verplaatsing van het water(waar iets anders zit, zit geen water )in alle richtingen met gelijke snelheid waardoor automatisch een cirkelvormig patroon ontstaat en door de beweging van het water worden de vervormingen steeds groter