Is het mogelijk dat er een nieuwe "felle" basiskleur wordt gevonden?

Soms vraag ik me af of er een nieuwe basiskleur bestaat maar dat kan je je natuurlijk helemaal niet voorstellen dus dan wordt je helemaal gek.
Ook vraag je je dan af waarom niemand het nog ooit eerder heeft gezien.
Kan het zo zijn?
Is het dan misschien in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Wat bedoel je met een basiskleur?
Een regenboogkleur?
Een printer kleur?
Een bloemkleur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan allemaal

Antwoorden (1)

Alle mogelijke kleuren bevinden zich in het (voor mensen) zichtbare spectrum.
Aangezien de spectraalkleuren allemaal te zien zijn in bijvoorbeeld de regenboog of via een prisma waar wit licht door ontleed wordt zijn alle mogelijke kleuren bekend.
Basiskleuren zijn kleuren waarmee door menging vrijwel alle andere kleuren gemaakt kunnen worden.
Basiskleuren voor licht zijn rood, groen en blauw - niet toevallig ook de kleuren waar de kleurgevoelige receptoren in ons oog gevoelig voor zijn.
Bij verf of inkt gaat men uit van de basiskleuren cyaan, magenta en geel omdat hier subtractieve menging optreedt, bij licht heeft men additieve menging.
Twee kleuren licht geeft een lichtere kleur, twee kleuren inkt juist een donkere.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zolang door mutaties het menselijk oog geen receptoren voor kleuren buiten het normale spectrum ontwikkelt zoals ultra-violet of infrarood dan zullen er geen nieuwe (basis-)kleuren gevonden kunnen worden.