Newton simpel houden is een moeilijk opgave, maar ik ga het door middel van een begrijpelijk voorbeeld proberen. Lees je even mee ?

Voorbeeld :

Het voorwerp(object) A oefent een kracht (F) op een tweede voorwerp (object) B uit. Voorwerp B oefent op haar beurt een kracht -F (dus evenveel kracht, maar in de tegenovergestelde richting) op voorwerp A uit.

Deze twee genoemde krachten (F en -F) werken op verschillende voorwerpen en kunnen elkaar daarnaast niet opheffen.

Een sportief voorbeeld

Jij heeft met een racket een klap tegen een tennisbal. De bal oefent dezelfde kracht (F) op je racket en arm, die je arm en racket op de bal uitoefenen (-F).

Dus actie is reactie zoals Newton reeds constateerde !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze wet is direct gekoppeld aan de wet van behoud van impuls. Een kracht is een interactie tussen twee lichamen. Bij deze interactie ondervindt 1 lichaam een bepaalde kracht uitgeoefend door het andere lichaam. Volgens de derde wet van Newton betekent dat automatisch dat het andere lichaam een kracht ondervindt die tegengesteld gericht is en even groot. Daardoor blijft ook de totale impuls van een systeem altijd gelijk. Op aarde is de wet niet altijd even duidelijk omdat de reactie van de aarde op een kleine kracht niet altijd zichtbaar is. Als iemand neerstort beweegt tegelijkertijd ook de aarde naar die persoon toe en blijft de impuls gelijk. Dat laatste aspect is alleen niet waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je tegen een muur duwt, duwt de muur precies even hard terug (acrie=reactie).
Tenzij de muur omvalt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Actie = reactie simpel uitgelegd: als ik jou een klap geef, geef jij mij er een terug!