Een zwaartepunt is het midden van de massa van een object.. Als je het object alleen op deze plaats zou ondersteunen met een dun voorwerp (wel stevig genoeg, dat het niet doorknikt) blijft het in evenwicht.

Vb. Als je een bank hebt, en je zorgt exoot dat je hem kan balanceren op 1 punt. Dan is dat punt het zwaartepunt.

Met wiskundige formules kun je het zwaartepunt van verschillende prisma's berekenen.

Van een kubus is dit makkelijk, namelijk het midden van alle vlakken met elkaar verbinden. Waar ze elkaar snijden is je zwaartepunt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zwaartepunt o
(wiskunde) een punt waaromheen het gewicht van een voorwerp gelijkelijk is verdeeld
Het zwaartepunt van een potlood ligt ongeveer in het midden.

de hoofdzaak, de kern
Het zwaartepunt van dat bedrijf ligt in de import.
fremar
12 jaar geleden
Het middelpunt van de massa van een object, dus het punt vanaf waar zowel de linkerkant als de rechterkant dezelfde massa heeft, en hetzelfde geldt voor de voor- en achterkant en de boven- en onderkant.

Het zwaartepunt van een tweedimensionale figuur is als volgt te vinden:

-Hou je voorwerp op een willekeurige plek vast, zo dat het voorwerp ontspannen naar beneden hangt.

-Teken nu een lijn recht naar beneden vanaf het punt waar je je voorwerp vasthoudt.

-Doe dit nog een keer voor een andere plek waar je je voorwerp vasthoudt.

-Het zwaartepunt bevindt zich nu bij het snijpunt van die twee lijnen.

Zoals Oscar al zei is een cirkel of een rechthoek erg makkelijk. Je zult zien dat het zwaartepunt van die figuren precies in het midden zit.