Wat stelt X voor in de reactievergelijking (van een kernsplitsing): n+U-235 => Mo-122 +X+3N ?

Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, sinds wanneer vervalt U235 naar Molybdenum, en heeft Molybdenum een 122 isotoop?... Los van de X (Waarvan ik denk dat het een foton is), klopt die vergelijking sowieso niet volgens mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat met de X bedoelt wordt, dat jij de vergelijking kloppend moet maken.
Dus: Als U235 met een neutron vervalt tot Mo-122 (??) en 3 neutronen, wat moet er dan op de plaats van de X staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, helemaal gelijk. Dus het klopte wat ik zei over die X? Dat je daar dus iets in moet vullen waardoor de vergelijking weer klopt?

Het beste antwoord

Je hebt het periodiek systeem nodig. Mo betekent 42 protonen. U betekent 92 protonen (atoomnummer = kernlading = aantal protonen). Nu zie je dat je het element met 50 protonen overhoudt. Nu nog de totale massabalans links 236 deeltjes rechts heb je er zonder X 125. X moet dus uit 109 kerndeeltjes bestaan. Dat wordt het massagetal genoemd.