Buiten het feit ik remvertraging niet helemaal begrijp (het lijkt me een beetje dubbelzinnig), kan ik het je wel het volgende vertellen:

De eerste wet van Newton, de wet van de massatraagheid (massa = traag) geeft denk ik antwoord op jou vraag. De wet is: F = m x a

Stel je hebt twee vrachtwagens met de volgende gegevens:

Massa vrachtwagen 1 = 1000 kg
Massa vrachtwagen 2 = 2000 kg

Op beide vrachtwagens zitten dezelfde remmen, en dus is de F (weerstandskracht van de remmen) gelijk. Deze is 1000 N. Aangezien we gaan remmen, nemen we deze negatief (een positieve kracht zal hem versnellen).

Aangezien er geen verdere krachten aanwezig zijn (immers niet gegeven) kunnen we het volgende zeggen:

Vrachtwagen 1: -1000 N = 1000 * a
Vrachtwagen 2: -1000 N = 2000 * a

Wat eenvoudige wiskunde geeft:

Vrachtwagen 1: a = -1 m/s2
Vrachtwagen 2: a = -0,5 m/s2

Vrachtwagen 1 heeft dus een versnelling van -1 m/s2 en remt dus met 1m/s2 af. Vrachwagen twee doet dit twee keer zo langzaam.

In de praktijk zit het helaas niet zo eenvoudig, en zijn er meer factoren aanwezig.

Echter kort gezegd: Twee identieke vrachtwagens met enkel een verschillende massa, zullen een verschillende (rem)vertraging hebben. Bij een zwaardere is deze kleiner dan een grotere.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kort kan ook worden gezegd: Om een grote massa te vertagen heb je méér kracht nodig dan een kleine massa. Indien de massa en de remkracht gelijk zijn, zal de vertraging bij een kleine massa groter zijn dan van een grote massa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel simpel, ja. Hoe meer gewicht, hoe langer de stopafstand, dus hoe hoger de remvertraging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, hoe meer massa, hoe meer weerstand op het wegdek, hoe lager de stopafstand, hoe lager de remvertraging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je de rolweerstand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De weerstand op het wegdek heeft niet zo veel met de massa zelf te maken. Als de (meeste) massa bijvoorbeeld hoog boven, laag, achter of voor de wielen ligt is de weerstand op het wegdek altijd anders. Het zijn alleen de remmen die voor vertraging zorgen en dat heeft alles met gewicht te maken. Hoe zwaarder een voertuig, hoe moeilijker de remmen het krijgen met vertragen, dus hoe hoger de remvertraging. Tenzij het wegdek glad is, of als de lichtere vrachtwagen van een berg af rijd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De weerstand op het wegdek heeft wel met de massa te maken. Fw = Fn (bij een vrachtwagen op een horizontaal vlak gelijk aan Fz = m*a) * u (weerstandscoëfficient). Echter is dit niet zo eenvoudig toe te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook in mijn 2e zin. De 1e zin mag je weglaten. (Ik vind het zelf ook best lastig uitleggen) maar ga weer een poging wagen. Neem een fiets, de massa is het complete pakketje (fiets + bestuurder) als daar iemand achterop gaat zitten word de massa gedeeltelijk verschoven naar achteren. Als de bestuurder van de fiets de voorrem in knijpt (omdat het gewicht meer naar achter is verplaatst en het voorwiel in principe omhoog komt) krijgt het minder weerstand. Dus het heeft er wel mee te maken zoals ik al geprobeerd had het uit te leggen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, echter is ook dát nooit zo extreem. Hoe dan ook zal een grotere massa in beweging altijd moeilijker te vertragen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een vrachtwagen vol met veren (van een vogel) zit, of diezelfde vrachtwagen vol met lood, dan is de massa het zelfde, maar "het gewicht" ( bij lood) velen malen zwaarder, dus moeilijker af te remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, bekende verwarring met gewicht en massa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@taat: je maakt een omdraaifout. Je zegt hoger, maar je bedoelt lager. Kijk maar naar de hoogte van het getal.
Zeg, ben je misschien dyslectisch? Dan kun je dat soort fouten maken, namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cesbien; nu zie ik het ook, ik verdraaide gewicht en massa wel, maar taat zegt het ook verkeerd.
Een zware vrachtwagen heeft doorgaans meer bandoppervlak dat in kontakt staat met het wegdek en bovendien meer gewicht waarmee de banden op het wegdek gedrukt worden.
De remmen zelf zijn in beide vrachtwagens in staat om de wielen te blokkeren, dus de grote vrachtwagen heeft mogelijk een grotere remvertraging, hoewel het afhankelijk blijft van belading.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle vrachtwagens moeten wettelijk een minimum remvertraging hebben van 5,81 m/s2.
Dus zowel zware als lichte.
Zwarte vrachtwagens hebben dus grotere remschijven.
Op de aanhangers zitten ook op alle wielen remschijven.
Daarom hangen er van die "slurven" tussen motorwagen en aanhanger. Daar zit o.a. de perslucht leiding voor het remmen van de aanhanger.
En, hoe meer wielen, hoe meer remmen, hoe meer wrijving met de weg.
Reddie