Kan een macromolecuul zoals DNA door een filter heen?

Als ik een mengsel heb met DNA erin, en ik filtreer dit, zal het dan in het filtraat of residu terecht komen en waarom?

Toegevoegd na 1 uur:
Er wordt gebruik gemaakt van een normale lab-filter die je zo vouwt. Een rondje zeg maar. In dat geval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hangt af van hoe grof je filter is. Gebruik je een theezakje, dan kan het molecuul er met gemak doorheen, maar bij een nanofilter is dat een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gebruik gemaakt van een normale lab-filter die je zo vouwt. Een rondje zeg maar. In dat geval?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar gaan die moleculen met gemak doorheen

Andere antwoorden (1)

DNA moleculen zijn heel erg lang. Ze gaan hoogstens door een filtreerpapiertje als het ene uiteinde toevallig net in een gaatje terecht komt. Oftewel ze blijven in het filter zitten.
Ter instructie, het DNA uit een enkele cel heeft een totale lengte van 2 meter.
Reddie