Waarom is het sop van shampoo altijd wit?

Het maakt niet uit of je shampoo nou wit, geel of wat voor andere kleur dan ook is, het sop zal wit worden. Hoe komt dat?

Deze vraag is al eerder gesteld maar die werd niet duidelijk genoeg beantwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Onderstaande antwoord werd op een vergelijkbare vraag in de rubriek "knagende vragen" van het blad intermediair gegeven.

"We zien kleur, omdat bepaalde kleuren licht beter door een oppervlak worden weerkaatst dan andere. Kleurstoffen in het materiaal zorgen voor die selectieve weerkaatsing. Bij een hard stuk zeep is weinig kleurstof nodig om een kleurindruk te geven. Licht dringt namelijk enigszins door in de diepte van de zeep, voordat het teruggekaatst wordt. Daarbij heeft het licht alle kans om die paar kleurstofmoleculen tegen te komen.

Schuim is veel ijler. Licht dat erdoorheen valt, heeft nauwelijks kans op een ontmoeting met kleurstoffen. Elke kleur wordt daardoor even goed gereflecteerd. De kleurindruk van het weerkaatste licht is daarom wit. Om de schuimbellen een andere kleur te geven, moet er zoveel kleurstof worden toegevoegd dat je direct je hele lichaam daarmee zou kleuren. Het is de vraag of er met zoveel 'vervuilende' kleurstoffen nog schuim zou kunnen ontstaan."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, heldere uitleg!