Is roest en oxidatie hetzelfde?

Wie kan het mij uitleggen in jip en janneke taal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahaha, jip en janneke taal :p mag het ook in puk van de petteflat geschrift? Wel een goeie vraag trouwens ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een goeie vraag jammer dat er geen goed antwoord bij zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle roest is oxidatie, maar niet alle oxidatie is roest ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hm, wat is dan wél het goeie antwoord? Voordat ik er eentje als goeie antwoord ga bestempelen?

Het beste antwoord

Nee, het is niet hetzelfde.

Oxidatie betekent oorspronkelijk een reactie met zuurstof (oxygenium).
Als ijzer met zuurstof reageert tot ijzeroxide is dat een oxidatie.
Als waterstof met zuurstof reageert tot water is dat een oxidatie.
Later heeft men het begrip wat verruimd. Als een stof elektronen afstaat wordt die stof geoxideerd.
Oxidatie betekent dan dus een reactie waarbij elektronen vrijkomen.

IJzer reageert met zuurstof tot ijzeroxide. Dat is echter geen roest. Dus wanneer men oxidatie verstaat een reactie met alleen zuurstof, is het roesten van ijzer geen oxidatie.
Bij het roesten van ijzer is ook water nodig, wat in het ijzeroxide wordt gebouwd. Bij de vorming van roest treden reacties op waarbij elektronen vrijkomen. Wanneer men oxidatie beschouwt als een reactie waarbij elektronen vrijkomen is het roesten van ijzer oxidatie.

Samengevat:
Roest is geen ijzeroxide.
Of men roesten een vorm van oxideren wil noemen hangt af van de definitie.
Oxideren is reactie met zuurstof -> bij roesten geen oxidatie.
Oxideren is elektronen afgeven -> bij roesten wel oxidatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bijna, roest is inderdaad oxidatie maar dat geldt alleen op staal. Alle andere oxidaties op andere metalen wordt corrosie genoemd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt ijzer, maar staal is inderdaad bijna tzelfde als ijzer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij bedoeld inderdaad ijzer, staal is eigenlijk een legering
van ijzer en koolstof, roesten van staal heet dus corrosie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ijzer in staal verroest. Volgens wikipedia is roesten de veelgebruikte term voor corrosie van ijzerhoudende materialen, zoals staal.
Roest is als een metaal reageert met zuurstof (oxygen). Een moeilijker woord voor roesten is oxideren.
Simpel genoeg?