De dakdekker die bij ons een nieuw dak heeft gelegd verteld dat de loden slabben in de muur zijn verbrand door de zon, is dit mogelijk?

In de loden slabben zitten allemaal gaten en het huis is pas 12 jaar oud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Nee, dit is niet mogelijk! Wat waatschinlijk gebeurd is, is dat lood dunner is geworden door uitztting en krimp bij temperatuursschommelingen. Mede hierdoor wordt hierdoor wordt het lood na verloop van tijd dunnen.
Een andere oorzaak is het uitspoelen. Al het water wat op je lood komt, zal een minieme hoeveelheid lood afspoelen. Normaal merk je dit pas na vele jaren. Maar als de aannemer er destijds voor heeft gekoezen om dunner lood te gebruiken (bv 12 of 15) 'ponds' in plaaats van het gebruikelijke 18 of 20 (dit is het aantal kilo's per M2) zal het eerder gebeuren. Verder kan het nog zo zijn dat de dilataies niet goed zijjn gemaakt. Om de uitezetting van het lood op te vangen hoort men een lengte van maximaal 1,5 meter te gebruiken. Daarna volgt een overlap en de volgende lengte.
Als laatste kunnen nog factoren als contactcorosie door andere metalen of corosie door logen en zuren uit bv hout een rol spelen. Laat je niet verleiden tot alleen een nieuwe loodslabbe aan de buitenkan, maar laat ook IN de spouw controleren of het loo nog goed is.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling van wat velen denken is lood geen vast metaal.
In de loop der jaren vloeit het langzaam naar beneden en zal boven in steeds dunner worden.
Dit kwam en kom ik in mijn werk vooral tegen bij jaren 30 woningen.
Onder invloed van zonlicht zal dit proces sneller verlopen.
Meestal wanneer dit bij vrij jonge woningen geconstateerd is mag je er bijna vanuit gaan dat er te licht (lees te dun ) lood gebruikt is.
Enige remedie is lood verwijderen en opnieuw aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit is zeker mogelijk omdat lood een laag smeltpunt heeft namelijk 45 graden celsius en aangezien de dakbedekking bitum is neem ik aan dit houdt warmte vast wordt het als de zon er vol op staat zon 60 graden celsius er kunnen dan zeker gaten in branden oplossing hiervoor is gaten repareren met shell kit of dakleer eroverheen branden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie op het onderste antwoord: het smeltpunt van lood is 327 graden Celsius. Dus van "wegsmelten" door de zon is geen sprake.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik bedoel natuurlijk bovenstaand antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je ook in mijn reactie kunnen lezen...