Kwik verdampt al op kamertemperatuur, dat is ook de reden waarom het gevaarlijk kan zijn wanneer een thermometer met kwik valt. Dan kan je voor een korte periode bloot gesteld worden aan een grote hoeveelheid verdampende kwik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water verdampt soms zelfs al bij 0 graden celsius. Er is een groot verschil tussen verdampen en overgaan van vloeibaar naar gas. Het kookpunt van kwik ligt op 356 graden celsius, dan gaat het over van vloeibaar kwik naar gasvormig kwik. En dit gasvormige kwik wil je ECHT niet binnenkrijgen, dan verbrand je voordat je vergiftigd wordt :P