Hoe gevaarlijk is nucleair afval van een kerncentrale?

Ik heb ergens gelezen dat sterk radioactief materiaal ook snel "opbrandt" en dus snel (in enkele tientallen jaren) vervalt tot laag radioactief afval. En laag radioactief materiaal zou geen probleem moeten zijn. Hoe serieus moet ik dat nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Laag radioactief afval is geen probleem zo lang het heel ver van je vandaan is, of in heel (heel!) kleine hoeveelheden, of achter een goede afscherming.
De problemen zitten hem in:
- De hoeveelheid (er is best veel van dat spul)
- De afscherming (hoe zorg je er voor dat het honderdduizend jaar buiten bereik blijft)
- Het 'heel kleine' (je mag er maar weinig van op je sla voordat het schadelijk kan worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De fout zit hem in de aanname van "enkele tientallen jaren".

Een halfwaardetijd van 10.000 jaar geldt in termen van radioactief materiaal ook als kort.

Oftewel, hoog radioactief materiaal / afval moet ook vaak duizenden jaren goed worden opgeslagen.
Daar zit hem dus het probleem: weet de menselijke beschaving over 10.000 jaar uberhaupt nog wel waar dat gevaarlijke spul onder de grond zit?