Stel, in een gesloten kamer zonder ramen branden 10 lampen van 25W. Hoeveel Watt verkrijg je indien alle wanden vd kamer met spiegels bekleed zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nog steeds 10 keer 25 watt. Watt zegt namelijk niets over de lichtsterkte of lichtopbrengst, maar alleen wat over het stroomverbruik. En het stroomverbruik verandert niet als je de muren met spiegels bekleedt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt gelijk, maar in de huidige maatschappij heeft men de mens aangeleerd de hoeveelheid licht in watt uit te drukken.
Nu met de komst van de ledlampen begint heel langzaam het woord lumen in te komen, omdat je met watt totaal vast loopt.
Op veel verpakkingen van lampen zie je momenteel beiden vermeld, om de consument te laten omschakelen van watt naar lumen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus, door het gebruik van spiegels krijg je niet méér licht ?
(sorry hoor, het is misschien een ontzettende domme vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn juist aan het afleren om lichtsterkte in watts uit te drukken: spaarlampen, halogeenlampen, ledlampen...
Het vermogen zegt niets meer over de lichtopbrengst! Door het gebruik van spiegels krijg je niet meer licht.
Licht is (ook) energie, en dat krijg je niet gratis.
Je zou het gebruik van spiegels kunnen vergelijken met een helderwitte muur. Als je de muren zwartmaakt wordt het donker in de kamer... De hoeveelheid licht op je krant (dat is waarschijnlijk uiteindelijk je vraag) zal bij een helder witte, of een spiegelmuur (veel) hoger zijn dan bij een donkere muur,
maar dat is wel afhankelijk van jouw plaats ten opzcichte van de lampen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
madamesam, nee hoor het is geen domme vraag, het geeft tenminste aan dat je er over nadenkt.

Andere antwoorden (3)

Het kan nooit meer worden, alleen gaat er minder verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat u bedoeld is het vermogen lichtsterkte.
250W blijft 250W het enige wat u zal verkrijgen is dat er meer licht zal weerkaatsen en het zal lijken alsof de kamer helderder is. U zal dan bijna geen schaduwen meer zien omdat het licht van alle kanten komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid licht zal lineair toenemen met de tijd. Dit verschijnsel treedt op bij atoomexplosies. De tijdens kernreacties gevormde elektromagnetische straling kan het hete geleidende plasma niet passeren en blijft binnen de plasmabol totdat de bol voldoende is afgekoeld. Ook lasers werken door het herhaaldelijk spiegelen van licht. De rontgenlasers bedoeld voor het star wars project waren gemodificeerde kernbommen. In de moderne rontgenlasers wordt ook een plasma gebruikt om een spiegelkamer voor rontgenstraling te maken.