Hoe snel kan je doodgaan als je aan uraniumpoeder bent blootgesteld?

Ik zag net in NCIS: LA dat iemand door uraniumpoeder werd bestrooid. Hij wilde niet dat zijn gezin zag hoe hij doodging, dus ging hij terug naar Sudan.

Uranium is een radioactief metaal, maar hoe zit dat precies? Hoelang moet je blootgesteld worden aan uranium voordat je ziek wordt of sterft? En met hoeveel uranium zou je dan in contact moeten zijn geweest? Ze lieten het in de serie lijken alsof die man binnen een week dood zou zijn of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken wel het verhaal van Alexander Litvinenko, die is in 2006 met polonium vergiftigd is door de Russische geheime dienst. Hij is 3 weken later overleden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexander_Litvinenko
escape
12 jaar geleden
Klopt, maar daar gebruikten ze Thallium. En dat is een hele snelle killer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze dachten eerst thallium maar later bleek het polonium te zijn. Het zat in de theepot waaruit hij thee had gedronken in een Londens hotel. (las ik in de wiki)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NCIS is wel fictie hè, dus het hoeft niet zo realistisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, lieve hippo, maar ik heb vaak de neiging om te weten in hoeverre het onrealistisch is :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook niet als kritiek op de vraag bedoeld ;-)

Het beste antwoord

Uranium is niet erg gevaarlijk, met een vervaltijd van 4 miljard jaar. Het is wel gevaarlijk omdat het neutronen uitstraalt, die diep in het lichaam doordringen en bij verval of invangen per stuk behoorlijke schade kunnen aanrichten. Verder hangt het van de chemie af, of het wordt ingebouwd in je botten of iets dergelijks, als je het stof gewoon van je lichaam afspoelt is er niets aan de hand.

Erg overdreven lijkt me dit. Het gaat om de totale stralingsdosis, en er zijn twee mogelijkheden, je gaat snel dood aan stralingsziekte (dood van hersencellen en zenuwcellen bij heel hoge doses, dood van huid en darmcellen bij lager doses. In het tweede geval, ben je zo ziek, dat je echt niet nog even het vliegtuig naar Sudan pakt.

In de bron staan wat ongelukken met stralingsziekte opgelopen door plutoniumbollen die superkritisch zijn geworden. Dat is een heel ander geval, waarbij neutronen in een kettingreactie opeens explosief in aantal toenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van de overgebleven straling duurt het meestal wel lang. Als je het inademt nestelt een korrel zich ergens in je lichaam. Deze gaat dan daar straling uitstralen waardoor er een tumor kan ontstaan. Als deze tumor ontstaat in je levee bijvoorbeeld, zul je sneller doodgaan. Als het zich ontwikkelt in je teen zul je niet meteen doodgaan, maar moet het zich eerst gaan verspreiden.

Het kan dus binnen 30 dagen, maar ook binnen jaren tot je natuurlijke dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de hoeveelheid uranium/straling heel groot is, kan het ook een kwestie van uren zijn, in dat geval ontwikkelt zich geen kanker, maar gaan je cellen 'gewoon' dood door de straling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je inderdaad gelijk in. Had er even niet aan gedacht.