hoe kan het dat ik een schok van kraanwater krijg?

ik heb de laatste tijd steeds vaker dat ik een schok van kraan water krijg. ik raak dan niets elektrisch aan ofzo, ik krijg gewoon een schok van het water. Ik snap niet hoe dit kan. water is toch niet elektrisch geladen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.6K

Antwoorden (4)

Het water zal niet elektrisch geladen zijn maar ik denk dat jezelf electrisch (statisch) geladen bent. Deze lading wordt dus in jouw geval via de kraan (maar kan ook een deurpost zijn) afgevoerd.

Toegevoegd na 15 minuten:
Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel. Als je met zo'n broek op zo'n stoel zit te schuiven, en rubberen schoenen draagt, wordt je electrisch opgeladen. Dat merk je overigens pas als u in aanraking komt met een geleidend materiaal, zoals een metalen tafel of deurknop.

De in je lichaam verzamelde lading (statische elektriciteit) vloeit dan heel plotseling weg. Als het niet te licht is zie je een bliksemflits(je), het knettert en je voelt een schok(je). Vervelend die schokken, maar niet erg gevaarlijk.

Droge lucht kan de oorzaak zijn van statische elektriciteit in een omgeving. Statische elektriciteit kan verminderd worden door de relatieve vochtigheid te verhogen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de schok die je krijgt een korte venijnige tik is, is dit het enige juist antwoord, vraagsteller. Een schok door onjuiste (!) aarding duurt net zolang je on contact bent met het water of het metaal. Probeer eens ander schoeisel in huis te dragen of loop op sokken. Maar ik heb een laminaatvoer en deze isoleert zo flink dat het me ook met sokken aan gebeurt. En de kraanhendel is van kunstof (chroomkleurig) dus het vastpakken daarvan zorgt niet voor een ontlading. Het is irritant he..?
Even voorzichtig jezelf ontladen alvorens water te drinken of het water aan te raken is het beste, probeer zelf even uit wat goed werkt voor je.
Tegenxinnig's antwoord is correct. Echter in oudere huizen gebruikten ze ook nog wel eens de waterleidingbuizen als aarde voor electrische aparaten! Dit mag tegenwoordig natuurlijk niet meer en is bv randaarde algemeen aanwezig in stopcontacten. Misschien is dit misbruik bij jou nog wel zo, dus moet jeeven controleren of al die aparaten nog goed werken (wasdroger, wasmachine, koelkasten, vriezers enz.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook mogelijk is, is dat je een metalen aanrechtblad hebt, en daarop staat een lekkende koffiezet automaat.

Bron: eigen ervaring.

Kreeg regelmatig een schok, als ik mijn handen wilde wassen. Totdat het me een keer opviel dat er telkens een plasje water onder de koffiezetter lag.

Na het vervangen van dat apparaat geen schokken meer gevoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat aanrechtblad had geaard moeten zijn, de aardlekschakelaar (indien aanwezig) zou je dan beschermd hebben. Dit even nagaan, anders kan het je net zo goed weer een keer gebeuren als de boel flink in het water staat!
Je voelt de lekstroom die ergens van een van de apparaten in huis aan hebt staan en een aarde verbinding heeft met de waterleiding.
Deze lekstroom is te weinig om je aardlekschakelaar uit te laten springen, of je hebt helemaal geen aardlekschakelaar.
Kan in oude huizen ook van je buren komen!!!