Hoe ontstaan de zandwallen in de ijstijd?

Hoe kan het dat het ijs tijdens een ijstijd van noord naar zuid schuift. Het ijs schuift echt in zuidelijke richting, hierdoor zijn de stuwwallen , Bv. de Utrechtse heuvelrug, ontstaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

In de laatste ijstijd lag de ijsgrens midden over Nederland. De heuvels liggen daarom hier, omdat de grond door de gletser vooruit geduwd werd. Als de gletser verder was gegaan dan hadden we dus ook de heuvels niet gehad.

Toegevoegd na 44 minuten:
De stuwkracht van een gletser komt voort uit druk. Elke keer komt er meer sneeuw op een gletser te liggen en maakt hem zwaarder, als de druk groot genoeg is word sneeuw ijs. En als dan de druk nog toeneemt word ijs weer vloeibaar en glijd de gletser daar overheen.
En de gletser zal glijden naar het punt van de minste weerstand, dus van de ijsmassa (Noordpool) af.

Druk is dus waar de stuwkracht vandaan komt.

Kijk bij de tweede link naar 'vorming en groei'.

Toegevoegd na 57 minuten:
Goedemorgen, het is natuurlijk elke keer gletsjer ipv gletser...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel, welke kracht stuwt
de gletsjers naar het zuiden, de zwaartekracht is verticaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of geltsjers altijd naar het zuiden zijn gericht. Wel in de richting van de smeltende (warmere) kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging.
In de ijstijd (150.000 jaar geleden) was het zou koud dat het ijs vanuit Skandinavië tot ons land kon binnendringen. Onder het ijs bevind zich een beetje smeltwater waardoor het ijs naar voren wordt geduwd, net als bij een gletsjer.

In Noord Nederland gleed het ijs wat makkelijker over de leembodem, maar in het midden van het land bestond de grond uit zandbodem, waar het smeltwaer insijpelde waardoor het ijs hier minder goed gleed en het land wat vooruit duwde.

Het schuiven zelf komt vooral doordat het ijs zwaar is en in de richting van de warmere gebieden beweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuwwallen, je zegt het zelf... Het ijs kruit, dat wil zeggen verschuift en stuwt het zand voor zich uit... Stuwwallen, dus...