Wat is een plant precies?

Ik wil graag weten wat de wetenschappelijke verklaring is voor het fenomeen "plant".

Toegevoegd na 37 seconden:
Planten dus die buiten groeien, en niet het werkwoord "plant".

Toegevoegd na 11 uur:
vanwege de reacties hieronder... ik dacht, omdat het er zo uitgebreid staat op wikipedia, (en ik niet zo heel wetenschappelijk ben aangelegd en het vooral abracadabra is wat er staat voor mij) is er vast ook wel een kort en bondig antwoord, liefst in jip en janneke taal,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken je de site wikipedia?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja! die ken ik, vertel er eens wat over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Planten
dit vind je vast interessant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waaaaauuuw.... zeker wel interessant! Vooral omdat ik die pagina al gelezen had vóór ik mijn vraag stelde, maar ja, dat weet jij natuurlijk niet. Ik weet dat jij ook net als ik een hekel heeft aan mensen die niet de moeite nemen om even op wikipedia te kijken, of even te googelen naar het antwoord. En ik dacht, omdat het er zo uitgebreid staat, is er vast ook wel een kort en bondig antwoord, liefst in jip en janneke taal, maar ik vrees dat mijn vraag verwijderd wordt hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok sorry haha. Nu jij zo vriendelijk antwoord op mijn toch wel iets geirriteerde opmerking voel ik me eigenlijk een beetje schuldig... Ik zal een andere wiki pagina aanhalen in een echt antwoord, om t goed te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien had je dat er meteen bij kunt zetten ipv nu te roepen dat je wel op wiki bent geweest? Ik snap gewoon niet wat je nu nog wilt weten behalve dan dat je wiki niet begrijpt. In dat geval heb je een probleem in begrijpend lezen of wil je filosofisch bezig zijn maar dan moet je niet hier komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve nou, viel reuze mee hoor haha.. Gelukkig kon ik het niet hóren ;) @ pelle, had gekund, ware het niet dat ik geen tijd meer had om het erbij te zetten op het moment dat ik reageerde op j0ve (ik heb ook nog een écht leven, jawel). En ehm, nee kan prima begrijpend lezen (lees mijn vragen danwel antwoorden maar na) en wat filosofie te maken heeft met een wetenschappelijk antwoord... ik ben heel even de weg kwijt, maar dat kan ook aan mijn "probleem met begrijpend lezen" liggen... toch? Maar zal mijn antwoord uitbreiden... omdat jij, pelle, dat zo aardig vraagt aan mij :)

Het beste antwoord

Ik denk dat je om een goede definitie van een plant te vinden, het beste de vraag kunt stellen: wat onderscheidt een plant als levensvorm van een dier (of bacterie of schimmel).
Dit zijn de 4 "rijken" waarin het leven is ingedeeld, en deze 4 rijken hebben allemaal verschillende kenmerken.

Ik zal me in dit antwoord concentreren op het verschil tussen een plant en een dier:

plant: Een celmembraan én celwand
dier: GEEN celwand, wel een celmembraan

plant: Bladgroenkorrels; hierin vindt het kenmerkende proces van fotosynthese plaats.
dier: GEEN bladgroenkorrels.

Bovendien hebben planten meestal een grote vacuole in het midden van de cel (een soort blaasje dat vocht opslaat), terwijl dieren dat niet hebben (die hebben vaak meerdere kleine vacuoles).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
+4U!
Er zijn 5 rijken. De algen zijn ee nog een.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje.
Echter: ik kan wel meerdere opdelingen in rijken vinden, maar ik kan nergens vinden dat algen een apart rijk van levensvormen vormen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijk_(biologie)
Reddie
12 jaar geleden
Op Wikipedia staat heel veel over algen. Ze onderscheiden zich van planten door het gebrek aan "bladeren, wortels, bloemen of andere organische structuren".
Of het een Rijk genoemd moet worden is echter niet duidelijk. Dan zou volgens mij de celstructuur ook moeten afwijken.
Mijn reactie staat dus op losse schroeven.
Ik hou het zelf graag bij 5. Dat staat wel interessant ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

In het algemeen een levend organisme dat door fotosynthese in staat is uit anorganische stoffen organische op te bouwen.
fremar