Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Zoals andrea al zegt, het komt door de luchtdruk. Maar dat is niet compleet, want dan zou het raam alleen naar binnen gedrukt worden.
Het komt doordat de lucht aan de zijkanten van de voorruit sterk turbulent is.
Die turbulente lucht zorgt voor afwisselend hogere en lagere drukken. Het raam gaat heen en weer, ofwel het raam klappert.
Die drukwisselingen zorgen ook voor het heen en weer gaan van de andere ruiten, maar omdat die stevig in de sponningen zitten klapperen ze niet, maar gaan ze alleen in het midden (een beetje) heen en weer.
Dat laatste efekt kun je goed zien bij de ramen in je huis als het stormt.
Door het grote buigende oppervlak gaan die best veel heen en weer.
Dat is goed te zien als het buiten donker is en je naar het spiegelbeeld van het interieur in het raam kijkt.
(Lees meer...)
Reddie
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat geldt niet voor alle autoramen, maar alleen voor die je open kunt draaien of zetten. Daar zit namelijk iets speling in, anders krijg je ze niet los. Maar die speling is de oorzaak dat ze gaan klapperen bij het rijden met hoge snelheid. Dat komt dan door de luchtdruk.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
door de luchtdruk die op het raam komt te staan als je aan hoge snelheid rijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door de vibratie zeker
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding