oppervlakte van kraanopening berekenen?

hoi , ik zit hier met een lastige vraag

een waterreservoir van de stadsleiding bevindt zich op 30,0m boven de kraan in een woning.
a) onder welke druk stroomt het water uit de kraan?
b) welke kracht ondervindt je hand als je er de opening van de kraan,die een diameter van 1,50cm heeft ,mee zou afsluiten?

bij vraag a heb ik 264.10^3 Pa
maar ik begrijp vraag b niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

a) Neem op het niveau van de kraan een oppervlakje van 1cm2. Er staat een waterkolom van 30m = 3000cm op,
dus een volume van 3000cm3.
3000cm3 weegt 3000g, ofwel 3kg, dus een kracht van 30N (bij een g=10m/s2).
30N/cm2 = 300000N/m2 = 3*10^5N/m2 = 3*10^5Pa.
b) Ik heb a) uitgerekend voor een oppervlak van 1cm2, met een kracht hierop van 30N.
Voor een oppervlak van (diameter 1,5cm) 1,5pi/4cm2 is dit dus 1,5pi/4 keer, ofwel 1,77 keer, dus een kracht van 53N.
(Er staat een waterkolom van 1,77cm2*3000cm op.)
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus heb ik a juist ? want ik heb het genoteerd als 264.10^3 Pa (niet in wetenschappelijke notatie dus) , ik kan het ook noteren als 3.10^5 Pa .
en bedankt voor je hulp !
Reddie
12 jaar geleden
@aset, ik begon te schrijven voordat ik het had berekend.
Toen ik goed keek zag ik dat je inderdaad goed zat. Zelfs wat preciezer omdat ik g=10m/s2 nam, en jij 9,81.
Beide antwoorden. Proficiat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel ! :)

Andere antwoorden (1)

Druk is kracht / oppervlakte. De druk heb je al berkend in vraag a. Oppervlakte kan je bepalen omdat de diameter van de opening van de kraan 1,5 cm is. En zo vind je dan de kracht.