Een zetmeel is een lange streng suikermoleculen. In droge toestand is deze "opgerold" tot kristalachtige korrels. Als deze opgelost wordt in water, rollen deze ketens uit. Vaak is hier ook warmte voor nodig, bijvoorbeeld bij maizena en aardappelzetmeel. De ketens worden lange strengen, die een hoge interne weerstand van de vloeistof als gevolg hebben (de vloeistof wordt dikker).
Zie het maar een beetje als volgt: het roeren door een pan met spaghetti gaat door die lange strengen moeilijker dan het roeren door een pan met rijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zetmeel is wat overblijft als je uit een vaste stof (bijvoorbeeld aardappel) al het vocht verwijdert. Het is dus logisch als je dat zetmeel met een vloeistof mengt, dat het dan weer vocht opneemt en zodoende de vloeistof dik maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm dit legt niet echt scheikundig technisch uit HOE zetmeel vloeistof opneemt en het daardoor dik maakt.
Textiel neemt ook vloeistof op maar het wordt er niet dik van