Licht gedraagt zich (onder andere) als een golf. Deze golf reist 'met de snelheid van het licht 'c'' door vacuüm, maar door alle andere 'zaken' gaat licht doorgaans langzamer. De golf wordt afgeremd.

Dit zorgt ervoor dat licht wordt 'gebroken'; allerlei materialen hebben een brekingsindex. Dus een lichtstraal die op een perfecte spiegel invalt, wordt volledig gereflecteerd onder dezelfde hoek als de hoek van inval. Maar in bijvoorbeeld een vloeistof, zoals water, is deze reflectie niet zo volledig. Een deel van de lichtgolf gaat door in het water, maar niet rechtdoor, vanwege de afremming en bijbehorende brekingsindex. De breking gebeurt tussen twee media, bijvoorbeeld lucht en water. Door de lucht gaat het licht rechtdoor en door het water gaat het licht ook rechtdoor. Het is op de grens tussen lucht en water dat het licht opeens een andere snelheid krijgt en dus een hoek maakt. Daarna gaat het weer rustig rechtdoor.

Stel: er zwemt een goudvis in water in een aquarium. Het licht van bijvoorbeeld een lamp boven het aquarium reist eerst door de lucht, komt dan het water tegen en wordt iets 'gebroken' door het wateroppervlak. In het water gaat het weer rechtdoor en komt het de goudvis tegen. Door de goudvis wordt het licht verstrooid (vooral het oranje licht); alle kanten op. Vanaf de goudvis gaat het licht alle kanten op - rechtdoor - en dus ook naar het glas rond het aquarium. Het licht wordt vervolgens gebroken op de grens tussen het water en het glas en dan nog eens op de grens tussen het glas en de lucht. Uiteindelijk bereikt een deel van dát licht jouw oog.

De breking tussen water en lucht is zo dat lichtstralen iets naar 'binnen' toe worden gebogen. Dit zie je als je een been of potlood in het water steekt; het been lijkt gebroken, naar je toe (zie plaatje). Als het licht vervolgens een gebogen glaswand tegenkomt - zoals bij een rond aquarium of een rond glas - zal het licht divergeren; de lichtgolven worden door het glas in een 'bolle vorm' uitgezonden en de golven raken dus steeds verder uit elkaar. Daardoor lijkt het voorwerp in het ronde aquarium groter. Bij een rechthoekig aquarium heb je dit effect niet en zal de vis dus wel onder een bepaalde hoek op je oog vallen (de vis is dus niet precies daar waar je hem ziet), maar is niet vergroot.