wat zijn organisch en anorganisch stoffen?

hoi allemaal , ik heb nen toets van chemie ... en ik had gelezen dat je zuivere stoffen kan indelen in 2 groepen : anorganisch stoffen en organisch stoffen , maar wat zijn dit precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een voorbeeld van deze opdeling is pigment. Organisch pigment bevatten koolstofverbindingen en komen oorspronkelijk van levende organismen. Anorganisch pigment komt uit niet levende organismen zoals mineralen. Zie voor een uitgebreide uitleg http://www.alpscoating.nl/vraag-antwoord/

Het beste antwoord

Organische stoffen zijn koolstofverbindingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan koolstofverbindingen waarbij vaak sprake meerdere koolstofatomen aan elkaar. En daaromheen andere atomen zoals waterstof en zuurstof.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn enkele koolstofverbindingen die anorganisch zijn koolstof-mono-oxide en koolstof-di-oxide.

Toegevoegd na 4 minuten:
De koolstofatomen van anorganische stoffen worden bijeengehouden door covalente bindingen, die in CO hebben een meer ionogeen karakter.

Toegevoegd na 7 minuten:
Anorganische stoffen zijn alle overige stoffen.

Oorspronkelijk kwam de onderverdeling vanwege het feit dat men ervan uitging dat sommige stoffen alleen door organismen gemaakt konden worden. Die stoffen werden organisch genoemd in tegenstelling tot de andere die anorganisch werden genoemd. Nu worden organische stoffen volop in het laboratorium en fabriek gemaakt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voorbeelden van anorganische stoffen zijn zouten, zuren, basen.
Voorbeelden van organische stoffen zijn: alkanen, alcoholen, alkaanzuren, suikers, vetten, DNA, RNA.

Toegevoegd na 11 minuten:
De hierboven genoemde stoffen zijn allemaal verbindingen. De - ongeveer 100 - elementen zijn allemaal anorganische stoffen. Ook koolstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

organische stoffen is alles wat leeft, dieren, planten enzo. Anorganische stoffen (an=niet) Zijn alle dingen die je tegenkomt die niet leven, steen en zand bijvoorbeeld.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stof leeft niet. Daarbij komen sommige stoffen zowel voor in, als buiten het leven om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het verschil tussen natuurkunde en scheikunde bedoelt