Kost water bevriezen energie?

Toegevoegd na 14 minuten:
met energie bedoelde ik eigenlijk warmte - m.a.w. wordt door het bevriezen de omgevingstemperatuur hoger ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Je kunt het het zien als water koken. Hier heb je een waterkoker (electrisiteit) of een pan met vuur nodig. Dit vuur bevat een hoop energie en laat het water sneller bewegen. Dus het water wordt warmer.
Nu is bij het ijs het geval, dat het water/ijs het vuur is en het water in de pan is de buitenlucht.

De natuur wil een gemiddelde maken tussen de twee en hierdoor verliest het water/ijs energie en geeft het aan de buitenlucht.
Stel je hebt evenveel buitenlucht als water, (dit is een voorbeeld en bijna onmogelijk, want je moet precies hetzelfde aantal moleculen hebben dan), maar stel en de buitenlucht is -10 graden celcius en het water 5 graden celcius. De natuur wil dan een gemiddelde maken en zo wordt de buitenlucht -2.5 en het water ook -2.5 graden celcius.
Dit voorbeeld is handig te gebruiken maar heel erg onredelijk. In de praktijk gaat het niet zo, maar toch wordt de buitenlucht wel warmer als het water kouder wordt.

Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is met veel voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Feitelijk is het juist de afwezigheid van energie die water doet bevriezen. Maar om op een kunstmatige manier water te laten bevriezen, bij een omgevingstemperatuur die boven 0 ligt, heb je toch energie nodig.
bamibal
12 jaar geleden
Ja, maar die energie levert de natuur deze dagen geheel gratis. Het ontdooien kost ook energie, maar dat moet je of zelf betalen of nog een tijd geduld hebben, tot diezelfde natuur er weer voor zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het water staat de energie aan de "natuur" af, waardoor het water stolt.
Nee, er komt energie vrij. Daarom vernevelen tuinders b.v. water over hun boomgaarden on de bloesem te behoeden voor bevriezen. Het lijkt raar, maar je hebt wam water nodig om ijs te ontdooien, het kost energie, dus bij de omgekeerde weg, bevriezen, komt warmte vrij,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is het!
Ja. Voel maar aan de achterkant van een vrieskast, die is warm.
Je kunt er geen ruimte mee verwarmen dus het zal niet veel uit maken voor de omgevingstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kost geen energie en het levert ook geen energie op. Die som is precies nul. (Leest meer over de wet van behoud van energie op Wikipedia.)

Voor wat betreft warmte: in de dagelijkse praktijk wordt er vaak iets warm als je iets anders koud wilt krijgen. Maar dat hoeft niet altijd. Als je bijv iets vacuüm zuigt wordt het ook kouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevriezen is een vorm van stollen. Bij een stollingsproces wordt warmte aan de omgeving afgegeven, dus dat kost energie.

Water bevriezen kost (het water) dus energie, de omgeving wordt er dus (zij het niet significant) warmer van.

Toegevoegd na 3 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stolling
rose
12 jaar geleden
Alles waar 'moeite' voor gedaan moet worden kost energie.
Moet iets gekoeld worden, kost het energie; als iets opgewarmt moet worden, kost het energie.
Aangezien alles relatief is zal je op de noordpool geen energie hoeven te steken in het koelen van iets, of het moet gekoelt worden ONDER de omgevingstemperatuur.
Omgekeerd met warmte is ook het geval.

Zo zie je dat er geen pasklaar antwoord is.

Absoluut gezien: warmte=energie.
Koude is het ontbreken van energie (minder energie aanwezig).
12 jaar geleden
Volgens de Tweede hoofdwet van de thermodynamica, inz. volgens Clausius, stroomt warmte alleen van een warm naar een koud lichaam, en NOOIT andersom. Als je dus iets kouder wilt maken dan de omgeving (denk aan een koelkast), dan kost dat dus energie.