waarom wordt het vaak kouder als de zon op komt in de winter?

waarom wordt het in de winter als de zon op komt kouder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het dan helder weer is en de wolken dus geen kou tegen houden, die kan lekker rond.
De kou is sterker dan de zon.
Bij heldere nachten is t ook kouder dan wanneer t bewolkt is...

Antwoorden (3)

Dat komt omdat de zon t langst is weggeweest!
Hoe langer de zon weg is van onze kant van de aarde hoe kouder t wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
walter
12 jaar geleden
Nee dat klopt niet wat je zegt.
In de winter is het kouder omdat de zon boven het zuidelijk halfrond draait.
Wij zien de zon dus ook een stuk lager staan in de winter dan in de zomer, dan staat die bijna recht boven ons.
De lichtbundels vallen bij ons schuin in, en moeten dus een groter stuk aarde verwarmen per bundel, om het zo maar te zeggen. Daarom is het een stuk kouder dan recht van boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, in de zomer is het smorgens vroeg ook t koudst!!! Dat komt heel simpel omdat dan de zon t langst niet heeft geschenen! En dat heeft niets te maken met schuin en recht
Reddie
12 jaar geleden
En zo is het maar net. +4U!
De begrippen opwarming en afkoeling worden zelden begrepen.
Door de zon wordt het warmer. Maar als de zon net op komt geven de zonnestralen nog niet zoveel warmte.
De afkoeling die de hele nacht heeft plaatsgevonden gaat dan nog even door.
Het dieptepunt van de temperatuur vindt op die manier plaats net na zonsopkomst.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dat de zonnestralen bij het opkomen van de zon nog niet zoveel warmte geven komt omdat de zonnestralen door de lage stand van de zon een kleinere intensiteit per oppervlakte-eenheid op aarde hebben.
Ook wordt er wat meer licht geabsorbeerd door de atmosfeer, dan wanneer de zon hoog staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij helder weer en aanhoudend de zelfde weersomstandigheden, koelt de aarde af als de onder is, dit afkoelen gaat door, tot de zon weer warmte gaat geven.
Na zonsopgang, staat de zon erg laag, dus is er nog veel schaduw, in deze schaduw, gaat het afkoelen nog even door
totdat de opwarming van de zon, groter is geworden dan de afkoeling.
Zo komt het vaak voor, dat een half uur na zonsopgang het koudste moment van die nacht en ochtend is.