Ja dat doet hij, maar die dampkring wil dat liever niet, daardoor krijg je die winden op grote hoogten die altijd dezelfde kant op waaien...

Toegevoegd na 45 seconden:
de straalstromen...

Toegevoegd na 4 minuten:
En als de dampkring dat nu eens niet zou doen, dan waaide het altijd meer dan 1600 kilometer per uur (40.000 delen door 24), dat zouden we niet doorstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De straalstromen waaien juist van west naar oost. Dat is dezelfde richting waarin ook de aarde draait. De straalstromen draaien dus in *dezelfde* richting als de aarde, en ze draaien nog sneller ook. Je had dus moeten zeggen dat de atmosfeer graag nog sneller zou willen draaien dan de aarde.
Cryofiel
14 jaar geleden
Die 1600 km/u geldt alleen aan de evenaar. Bij ons is het nog maar 900 km/u (even uit het blote hoofd, niet nagerekend). Nog altijd een flinke bries.
Cryofiel
14 jaar geleden
Overigens, die min is niet van mij. Die plus trouwens ook niet.
In zijn geheel wel; sommige stukjes draaien er een beetje tegen in.
Als dat niet zo was zou er bij de evenaar voortdurend een wind van meer dan 1600 km/u staan en dat is niet prettig voor het leven daar (en een fractie daarvan bij ons ook niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de aarde draait om zijn as om, één keer helemaal rond te draaien heeft de aarde 23 uur 56 minuten en 4 seconden nodig...
Zie ook bron
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/aarde.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, en? De aarde draait, dat klopt. En de dampkring draait gewoon mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en?
Cryofiel
14 jaar geleden
De vraag was niet of de aarde draait. De vraag was of de dampkring meedraait met de aarde. babyfaced geeft dus geen antwoord op de vraag. Overigens zijn die minnetjes niet van mij.
Ja en er bestaat geen ether of zo iets.